skip to Main Content

Marketing

Værsgo’: en guide til Google Analytics

Som studerende virker jobmarkedet måske meget langt væk, og derfor kan det være svært at overskue, hvilke kompetencer der en dag kan hjælpe dig med at lande drømmejobbet. Eller drømmestudiejobbet for den sags skyld. Derfor giver vi jer her en hurtig introduktion til et af de programmer, som flere og flere arbejdsgivere efterlyser kendskab til; Google Analytics.

Hvad er nu det, spørger du måske. Sådan havde jeg det også, da jeg deltog i et af Kommunikation og Sprogs arrangementer omhandlende dette online værktøj. Jeg fandt dog hurtigt ud af, at Google Analytics kan analysere de besøgende på et website og levere en masse data, som den ansvarlige for hjemmesidens design og optimering kan agere ud fra. Det kan godt lyde, som om en masse tal ikke har noget med kommunikation at gøre, men der er meget at hente i tallene. Det er her, du kan se, om dine tiltag på hjemmesiden virker.

Første skridt: sporingskoden

Så langt så godt. Men hvordan gør man så? Jo, først og fremmest skal man have fat i en sporingskode. Til dette skal man bruge en Google-konto, så har du ikke sådan en, er starten på dit Google Analytics-eventyr at oprette en sådan.

Når det så er gjort, finder du Google Analytics-siden. Her klikker du på ’administrator’, så ’opret ny konto’, hvor du kan skrive din websites URL og herefter hente din websites sporingskode/sporings-ID.
Her skal det lige tilføjes, at man kun kan måle på sine egne sider — altså dem, man har administratorrettigheder over. Vil du gerne forsøge dig med Google Analytics, men har du ikke en website, kan du oprette en demokode til en af Googles egne sider.

Tilføj sporingskoden til dit website

Alt efter hvilket website du bruger, vil sporingskoden skulle tilføjes forskellige steder. Heldigvis kan en hurtig Google-søgning fortælle dig, hvor koden kan kobles til lige netop din type website. Det er typisk et sted under indstillinger, men som sagt kan Google hjælpe — det er jo trods alt deres værktøj.

Så er du faktisk klar til at aflæse data fra din website, og det er nu, det bliver rigtig sjovt! Nu kan du nemlig aflæse, hvor trafikken på din hjemmeside kommer fra, hvor mange sider, hver besøgende klikker videre til, og hvilke sider, de besøgte sidst, inden de forlader din website. Udover det kan du se, hvilke nationaliteter dine besøgende repræsenterer, hvilket køn de har og meget, meget mere.

Inden du kaster dig ud i det, kommer her et par huskeregler for brugen af Google Analytics:

Stol ikke blindt på Google Analytics

På det store internet findes der mange robotter og maskiner, der automatisk kan besøge websites og på den måde generere en masse støj i dine data. Så hav fornuften med, når du aflæser dine data; hvis det ser helt forkert ud, så er det nok, fordi det er det. Så husk: Hvem er din målgruppe? Det vil gøre det lettere for dig at gennemskue dine data.

Brug Google Analytics til mere end tal

Google Analytics er et værktøj, der ikke kan stå alene. Tværtimod kan det bruges til at optimere, ikke bare din website, men også de platforme, der genererer trafik til den som for eksempel Facebook, Instagram, nyhedsbreve og andre steder, der linker til din hjemmeside. Med Google Analytics kan du se, hvilke af disse platforme der sender mest trafik og dermed, hvilke steder hvor det kunne gavne mest at optimere. Google Analytics kan ikke fortælle dig, hvad du skal gøre anderledes eller hvordan, men det kan give dig en idé om, hvad der virker.

Dette var blot en kort introduktion til Google Analytics. Hvis du vil vide mere og prøve kræfter med flere muligheder i programmet, så mød op til et af arrangementerne her i Kommunikation og Sprog. Her står der nogle kompetente mennesker, der kan hjælpe dig videre på din vej med Google Analytics som værktøj.

God fornøjelse!

Anja Skov Marcussen

Studerer journalistik og kultur- og sprogmødestudier på Roskilde Universitet.

Back To Top
×Close search
Search