I disse tider bruger vi mere og mere tid på internettet. Det er de sociale medier, der i stigende grad tager vores tid. Det, vi måske ikke altid er opmærksomme på, er, at der med denne online livsstil følger utroligt mange reklamer — hvis reklamer overhovedet er dækkende for den moderne markedsføring.
Tekst / Anja Skov Marcussen
Foto / pixabay.com
Udgivet / Oktober 2017
De fleste tænker nok på reklamer, som de stakke af farverigt papir, der dumper ind i postkassen i tide og i utide. De samme reklamer, som det er muligt at vælge fra med et ”Reklamer: nej tak”-skilt. Men på internettet eksponeres vi dagligt for et utal af markedsføringsstrategier, forklædt som alt andet end reklamer.
For de studerende, der sidder på kommunikationsuddannelserne rundt om i landet, er det nok ikke ligefrem ny viden. Jeg har fået en snak med Kåre Bjørn Jensen, der underviser i forskellige marketingprogrammer og -tendenser her på Kommunikation og Sprog. Han forklarede nogle af de marketingtendenser, som er gode at kende for dig, der skal ud og være marketingansvarlig. Eller dig, som bare gerne vil være mere bevidst om de marketingstrategier, du bliver mødt af hver eneste dag.
Content marketing
Først og fremmest er der den helt store spiller på markedet for tiden; content marketing. Content marketing beskriver Kåre Bjørn Jensen meget bredt som al marketing, hvor målrettet, engageret indhold er i fokus. Det kan være teksten i sig selv, videoindhold på YouTube eller den måde, man navngiver sine billeder på. Det essentielle i denne sammenhæng er, at man sørger for, at forbrugeren finder det på Google, når de søger efter produkter, som din virksomhed sælger, eller opgaver, som din virksomhed løser. Jo bedre dit indhold er, jo større er chancen for, at forbrugerne klikker på det og i sidste ende køber dit produkt. Content marketing, forklarer Kåre yderligere, handler ofte om at formidle viden, så det fanger forbrugerens opmærksomhed, idet de er i gang med at søge.
Native marketing
Under content marketing hører native marketing, der betyder, at man forsøger at sende indhold ud til forbrugerne i de rammer, de normalt modtager socialt indhold i. Det er altså det, der sker, når du sidder og swiper på Tinder og modtager reklamer blandt de søde kvinder og mænd. Eller når dine venners stories på Snapchat afbrydes af en Nivea-reklame (eller måske noget mere målrettet til dig). I dag kan firmaerne, der sælger produkterne nemlig finde ud af, hvad du har søgt efter på nettet og så annoncere for de produkter, du mangler allermest.
CRM
Mange firmaer benytter sig af programmer til det, der hedder Customer Relationship Management. Det lyder rigtig kompliceret, men det dækker i virkeligheden over, at man har en database, hvori informationer om forbrugeren er opbevaret. Det gør det lettere at personificere nyhedsbreve eller marketing efter modtagerne. Der er forskellige programmer på markedet, men de mest avancerede kan kobles sammen med data fra Google Analytics og nyhedsbreve på Mailchimp. Det giver den marketingansvarlige mulighed for at personificere nyhedsbrevene til forskellige målgrupper.
Marketingansvarlig i marketingjunglen
Både automatiseringen og den personlige markedsføring er tendenser, som Kåre Bjørn Jensen mener, man som marketingansvarlig skal mestre i tidens marketingjungle. Ligeledes ser han en stigende interesse for videomarkedsføring, fordi Google som ejer af YouTube også sender mange søgninger den vej. Man skal altså kunne mange ting som ansat i en marketingafdeling i dag.
Noget andet, som er godt at vide noget om, hvis man beskæftiger sig med marketing, er den nye markedsføringslov fra juli i år. Der er nemlig kommet mere opmærksomhed på, hvad der er tilladt, når det kommer til at sende indhold ud til forbrugere. Kåre Bjørn Jensen opfordrer til, at det er noget, man får overblikket over, inden man giver sig i kast med at markedsføre på internettet. Ligeledes kan det give store bøder, hvis man ikke overholder den persondataforordning, der træder i kraft i løbet af 2018. Den indebærer, at forbrugerne i højere grad end tidligere skal give tilladelse til at modtage for eksempel nyhedsbreve, og derfor er det vigtigt, at man som markedsføringsansvarlig holder styr på sin data.
Arrangementer i Kommunikation og Sprog
Er du blevet nysgerrig på nogle af de marketingtrends, som denne introduktion kort kom omkring? Så hold øje med arrangementerne i Kommunikation og Sprog; vi har ofte arrangementer, der omhandler forskellige tendenser indenfor marketing. De kan både bruges, hvis du regner med at gøre karriere på området, eller hvis du bare er interesseret i, hvad der sker i marketingjunglen.
God fornøjelse!