Reklamer på tv har altid været en stor del af mange menneskers liv — specielt i flow-TV’ets storhedstid. Dengang var man tvangsindlagt til at se den ene reklame efter den anden, og der var mange catch phrases, der satte sig fast. Blandt andet “Kombardo”, som stadig lever i bedste velgående.
Tekst / Anja Skov Marcussen
Foto / Redigeret fra Pixabay
Udgivet / Oktober 2019
Husker du Polle fra Snave? Måske kan du huske, at Yoggi-youghurt ”dufter godt, ing’”, eller at ”fisk ikke er så ring’ endda”? Vi har samlet nogle af de bedste (og værste) reklamer igennem tiden.
”Total i orden musiksmag”
Polle fra Snave kørte rundt på sin knallert på Fyn og var lidt af en underdog. Han var ikke altid så heldig og fik også en del af de såkaldte sheriffstjerner af Heino og Jøgge. Kan du huske, hvilket firma der stod bag denne ikoniske stribe af reklamer? Det kan være svært at huske, hvad det egentligt havde at gøre med Sonofon og mobiltelefoni, men det var altså dem, der stod bag. Se eller gense Polle i denne video — måske du også kan gætte, hvad den har med mobiltelefoni at gøre?
Polle fra Snave var faktisk nummer to på listen over bedste reklamer, da TV2 i 2013 spurgte deres seere, hvilke reklamer de bedst kunne lide.
”Harry, tarteletter?”
Vinderen af TV2’s reklamerundspørge var ingen andre end DSB med deres lilla dukke, Harry, der tager på togture med Søren Pilmark til Jylland. Her spiser han blandt andet tarteletter og får sig en lur i toget. På hjemmesiden HadeReklamer.dk findes et forum for folk, der af forskellige grunde hader en eller flere reklamer. Og ’hader’ er ikke et for stærkt ord at bruge i dette tilfælde. Det viser, at reklamer er og var noget, der fylder meget for nogle mennesker.
”Yoggi yoggi yoggi, dufter godt, ing?”
Husker du, at alle gik og sagde ”dufter godt, ing?” og imiterede en sælger på torvet, der opfordrede folk til at dufte til yoghurten? Endnu et eksempel på, at udtryk fra TV-reklamer fandt vej til danskernes daglige sprogbrug. Reklamen fandt dog ikke vej til TV2-seernes liste over bedste reklamer.
”Der er så meget, kvinder ikke forstår”
En reklame, der også ofte blev citeret (desværre vil nogle nok mene), er Oddsets reklame, hvor en samling mænd ser en fodboldkamp, og en kvinde i et andet rum simpelthen ikke forstår, hvad kommentatoren siger. For eksempel forestiller hun sig, at spillerne løber rundt med en udstoppet fugl, når de spiller med en ”grim skade”. Ikke-særlig-feministisk humor.
”Det er ikke så ringe endda”
Måske husker du også Minna og Gunnar i reklamen ’Fisk på 15 minutter’? Den har givet danskerne udtryk som ”Det er ikke så ringe endda” og ”Det er der ingen ben i”. Reklamen bestod hovedsageligt af, at en husmor taler i telefon med en veninde og snakker om fisk, mens manden overhører samtalen og forestiller sig, at det er nogle lidt andre ting, der bliver talt om (hvis I forstår sådan en lille en). I hvert fald var den også på listen over seerenes yndlingsreklamer i TV2’s rundspørge.
”KIMs: Kartofler i mange skiver”
Hvad med Jørgen, kan du huske ham? Han reklamerede for KIMs chips i den bedste sendetid. Ifølge ham stod KIMs for ”Kartofler I Mange Skiver”. Og så grinede han altid rigtig meget. For ikke at glemme dip-sangen — den kan du se her.
”Vi vil så gerne ha’, du bli’r lidt længere”
Nå ja, og så er der jo Faktas reklamer, hvor medarbejderne gør alt, hvad de kan, for at deres kunder skal bruge længere tid i deres butikker. Reklamerne fik ikke mange stemmer i TV2’s rundspørge, men vi syntes nu alligevel, de skulle med på listen over TV-reklamer, der har gjort et indtryk.
”Kombardo!”
Så er der også Kombardo; Molslinjens reklamer, hvor biler guides ombord på færgen, og personalet siger: ”Kom bare du” — eller ”Kombardo!”. Faktisk er det jo et udtryk, Molslinjen har taget videre, og du kan stadig høre Kombardo-sangen ombord på deres færger. Så det er et eksempel på en catch phrase, der hænger ved.
Det var en liste over TV-reklamer, der har gjort et indtryk på folket, og som (måske) stadig citeres rundt omkring i Danmark. Vi husker nok forskellige reklamer og har forskellige meninger om kvaliteten af dem. Om TV-reklamer er en uddøende race, må tiden vise — der findes i hvert fald stadigvæk mange holdninger til dem på nettet.