skip to Main Content

Podcast:

7 podcasts til dig, der elsker kommunikation, medier og marketing

Vil du holde dig opdateret på, hvad der sker på arbejdsmarkedet og i den hurtigt omskiftende kommunikation- og marketingbranche? Så er podcast det perfekte redskab for dig — og du kan endda lytte med og blive klogere, mens du ligger på stranden eller i parken.

Marketingbrief — korte podcasts om marketing

Til KS-dagen i København fortalte Halfdan Timm om sit program Marketingbrief, der udgives som podcast. De enkelte podcasts er 10 minutter lange og hovedsageligt skabt til dig, der er interesseret i digital marketing. I programmet får du viden om alt fra Facebook til lønniveauet i forskellige marketingstillinger. Det korte format passer lige til en cykeltur og gør det let og overskueligt at få ny viden. Lyt til den her.

Mennesker og medier

Journalisten Kurt Strand laver podcasten Mennesker og medier for P1, og den er især til dig, der interesserer dig for samfundet og mediernes indflydelse herpå. Podcasten beskæftiger sig ikke direkte med kommunikation, men mere med det større samfundsmæssige perspektiv, når det kommer til medier. Programmet beskæftiger sig blandt andet med, hvorvidt medierne skaber et parallelsamfund, FM-radioens fremtid og mange andre aktuelle emner, hvor medierne og samfundet påvirker hinanden. Lyt til den her.

Lydhistorier og Kampagner: Podcast fra KomSprog

Her hos Kommunikation og Sprog producerer vi en podcast-serie, der hedder Lydhistorier og udkommer hver mandag. På samme måde som KOM-Magasinet beskæftiger podcastene sig med marketing og kommunikation. Sidste afsnit handlede om maskinoversætning, og hvordan det påvirker menneskelige oversættere. Lyt med her. Vi producerer også en podcast-serie, der hedder Kampagner, hvor det første afsnit handler om Lakserytterens samarbejde med Coca Cola. Kommunikation og Sprogs podcasts kan du finde her eller på Apple Podcasts, Pocket Casts, Spotify, RSS, og hvor du ellers finder dine podcasts.

The #AskGaryVee Show

The #AskGaryVee show skulle efter sigende være en af de bedste marketingpodcasts på markedet. Showet startede på YouTube, men hvert afsnit bliver nu også lavet i podcastformat. Lytterne kan via Twitter stille spørgsmål, som Gary svarer på i programmet. Der er allerede rigtig mange afsnit, så det er bare med at gå i gang og lære en hel masse! Lyt til den her.

Godt ord

Hvis du er lidt mere til den sprognørdede side af kommunikationsfaget, så er podcasten Godt ord måske noget for dig. Den dykker nemlig ned i det danske sprog og udforsker forskellige sider af det igennem interviews med forskellige sprogkyndige fagpersoner. De to værter er Kirsten Marie Øveraas, der er oversætter, forfatter og freelancer og Néné La Beet, der også er freelancer og desuden digital redaktør hos KVINFO. De er vilde med det danske sprog. Er du også det? Så lyt til den her.

56k — internetkultur

Podcasten 56k handler om internetkultur. Værterne Mads Viktor, der også er kendt under rapper-navnet ’Fantomet’ og Morten Saxnæs, der arbejder med marketing, giver dig de største trends, de pinligste videoer og de største ting, der ellers foregår på internettet. Alt sammen på 30 minutter pr. program — så det passer lige til en pause fra eksamenslæsningen eller en gåtur for at klare hovedet fra bøgerne. Det er en underholdende podcast, der også opdaterer dig om, hvad der er værd at vide på internettet. Lyt til den her.

Recode Media with Peter Kafka

Journalist Peter Kafka interviewer branchefolk i podcasten Recode Media with Peter Kafka, der handler om dagens medie- og teknologiverden. Programmet er meget rost, ligesom Peter Kafka selv får mange rosende ord for at være en dygtig formidler og meget vidende om de emner, programmet bevæger sig ind på. Denne podcast er for dig, der er interesseret i medier og teknologi og dig, som er nysgerrig på, hvad det hele handler om. Lyt til den her.

Praktisk viden

Det er ikke kun din faglige viden, der kan forbedre sig ved at lytte til podcasts om kommunikation og marketing; faktisk kan du også selv lære om den mere praktiske side af podcast-mediet. For hvis der er en ting, der er helt sikkert, så er det, at flere og flere er begyndt at lytte til podcasts, og hvem ved, måske du en dag kommer til at skulle lave podcasts på din fremtidige arbejdsplads? Så er det en god ide at have lyttet til podcasts og måske endda tænkt over, hvilket format du bedst selv kan lide at lytte til.

Anja Skov Marcussen

Studerer journalistik og kultur- og sprogmødestudier på Roskilde Universitet.

Back To Top
×Close search
Search