skip to Main Content

Kommunikation

Ærter plads til sproget i kommunikationsverdenen?

Hos Naturli’ markedsfører de plantebaserede produkter på deres digitale platforme under navnet Plantebevægelsen. Det stiller krav til det content, de skal lave og til, at de kan “byde op til dans, når musikken spiller rigtig højt”.

”Ærter flere tilbage?” skriver de på Naturli’s Instagram-profil om deres nye ærtefars. En leg med ordet ærter, der kan lyde lidt som ”er der”. Her hos Kommunikation og Sprog elsker vi både kommunikation, sprog og marketing. Og hvis der er noget, vi elsker endnu mere, så er det, når de kombineres i skøn treenighed. Derfor har vi kontaktet en af de ansvarlige bag eksempler på netop dette. I denne artikel har vi stillet Social Media Manager Kirstine Hosbond fra Naturli’ nogle spørgsmål om hendes brug af sproget i hendes arbejde på Naturli’s sociale medier, hvor de er kendt under navnet ’Plantebevægelsen’.

Tænker du meget over sproget, når du laver content på jeres kanaler?
”På sociale medier er alle blevet udstyret med en megafon. I min verden betyder det, at man bliver nødt til at skille sig ud, hvis man vil have folk til at lytte — ellers er det ligegyldigt, hvor højt du råber. En god måde at få folk til at lytte på er ofte ved at give dem et smil på læben, så det prøver jeg på. Hos Naturli’ beskæftiger vi os jo med en vigtig debat, så jeg balancerer ofte på en tynd linje mellem meget modsatrettede holdninger — derfor er det finurlige, humoren og ordspillene ofte med til at være formildende og toneangivende for kommentarsporet og den generelle debat på siden.”

Har du tænkt over, om leg med sproget fylder mere eller mindre nu, end det gjorde før i tiden?
”Min generelle opfattelse er, at det fylder mindre. At der er sket en ensretning af sproget. Af frygt for at lyde som en på 80: Alting skal gå meget stærkt i dag. Vi har kortere deadlines, stigende krav til effektivitet, og her synes jeg, at vores leg og kælen for sproget har fået et hak i tuden. Mit feed på LinkedIn bobler over med artikler som ’5 genveje til hurtigt content’, ’7 råd, der får fingrene til at danse på tastaturet’, ’sådan skriver du dit nyhedsbrev på 30 sekunder’ (selvfølgelig en kende dramatiseret, men I ved, hvad jeg mener). Det er dog aldrig ligegyldigt, hvad og hvordan du skriver. Det holder jeg på.”

Hvor finder du inspiration til det indhold, du laver?
”Noget content falder så at sige lige ned i skødet på mig. Det kan for eksempel være i form af produktlanceringer. Men ellers er en Social Media Managers største talent vel at kunne koge suppe på en sten. Det handler om at kunne vinkle et givent produkt eller en historie på flest mulige måder, sådan at den dybe tallerken ikke skal opfindes hver eneste uge. Så der er meget opsøgende arbejde rundt omkring i organisationen, for det er her de gode billeder eller sjove historier ligger og gemmer sig.”

Hvad gør I rent sprogligt for at adskille jer fra animalske produkter?
”Rent sprogligt søger vi kontrasten. Det må være enhver tekstforfatters drøm at indtræde i et univers som Naturli’s. I hvert fald min. Der er jo en overflod af kontraster og dikotomier at tage fat i. Man kan sige utroligt meget med utroligt lidt, da der i mine øjne er et stort spring i retorikken mellem den traditionelle kød- og mælkeindustri og den nyere plantebaserede livsstil.

Du finder ikke Naturli’ i store kampagner på TV, i avisen eller på siden af busskure — vi er kun på sociale medier, så det er her, vi har vores taletid. Det stiller naturligvis krav til den strategi, der ligger bag vores content. Så hvor jeg ofte arbejder ud fra en langsigtet strategi, er der lige så mange tilfælde, hvor det handler om at gribe den bold, der nu er blevet kastet op — som for eksempel med Mejeriforeningens anmeldelse af Naturli’ til Fødevarestyrelsen. Men det er også den aktualitet og spontanitet, der gør, at vi ikke gemmer os bag årshjul og månedlange contentplaner, men at vi kan handle og byde op til dans, når musikken spiller rigtig højt.”

Her i Kommunikation og Sprog siger vi tak til Kirstine Hosbond og Naturli’ for at tage tid til at svare på vores sprogglade spørgsmål. Hvis du vil læse mere om leg med sproget og brugen af homonymer, kan du læse eller genlæse vores artikel om netop dét her.

Anja Skov Marcussen

Studerer journalistik og kultur- og sprogmødestudier på Roskilde Universitet.

Back To Top
×Close search
Search