skip to Main Content

KOMMUNIKATION OG MARKETING

Memes minder os om, at vi ikke er alene

Hvad er det, der både kan indeholde kulturelle observationer, politiske kommentarer og tage svære følelsesmæssige spørgsmål op OG levere det hele med humor? Memetiker Maya Tekeli kalder memes for ”et spirende kommunikationssprog” og mener, at det er noget, kommunikatører skal holde øje med og tage til sig.

Maya Tekeli er journaliststuderende på DMJX og vært, memetiker og SoMe-ansvarlig på radioprogrammet Det Lille Mememageri på Radio24syv. I Det Lille Mememageri producerer Maya og hendes med-mememagere, Dimitri Werner De Paiva, Zenia Bruun og Frederik Kulager,  hver fredag mindst ti memes, der underholder, oplyser og forarger danskerne på de sociale medier.

Mange har opdaget, at memes er et kraftfuldt kommunikationsværktøj. Og ifølge Maya kan kommunikationsfolk få rigtig meget ud af at være opmærksom på og lade sig inspirere af internetfænomenet.

”Nu er jeg journaliststuderende og arbejder også med kommunikation, og jeg synes, der er rigtig meget, man kan lære af memes. Mange vælger at imitere dem til eget formål. Virksomheder bruger det, fordi de ved, at det er noget, der skaber trafik. Politiske partier bruger det. Trump-supporters brugte det under valget,” siger Maya.

Idéen om et meme

Idéen om et meme blev udviklet uafhængigt af internettet. Maya fortæller, at begrebet først blev formuleret i 1974 af Richard Dawkins, en engelsk etolog og evolutionær biolog.

”Idéen om et meme kommer af en teori, der hedder The Selfish Gene, som er skrevet af Richard Dawkins. Han beskriver det i et studie, der diskuteres i mange andre sammenhænge end lige den her, som en del af menneskelig adfærd, der kan gå i arv. Altså en kulturenhed, der kan gå i arv”, siger Maya.

Richard Dawkins kalder et meme en ”selvreplikerende kulturenhed” – en opførsel, der reproduceres og genfortolkes af andre og derved spredes.

Et meme i dag

Ifølge Maya bruges ordet meme i dag til at beskrive et mere snævert fænomen, der finder sted på internettet, når tekst, billede, film eller lyd deles, kopieres og spredes – ofte med lynets hast.

”Det, et meme er nu – jeg vil ikke sige, det er noget andet, end det Richard Dawkins formulerede – men det er i hvert fald blevet kogt ned, og så er det blevet centraliseret på en platform. Hvis man så tager den derfra, er et meme som regel udtrykt i et billede, en video eller et lydklip. Men memet er altså det, der bliver formidlet gennem billedet eller videoen,” siger Maya.

Et billede eller en video er på den måde ikke et meme i sig selv; memet er historien eller budskabet, der kommunikeres gennem billedet.

”For eksempel, hvis du ser et meme, hvor der står ”når du har været ude og drikke, og du har kvalme i dag”. Så er memet den måde, hvorpå man håndterer, at man har kvalme, fordi man drak for meget i går. Det er i hver fald sådan, jeg vælger at forstå det,” forklarer Maya.

Memes er en hurtig kommunikationsform, men det betyder ikke, at de er fattige på mening, mener Maya:

”Det er en rigtig nem måde hurtigt at kommunikere en masse ting på en gang. Der kan være flere lag i et meme. Der kan ligge politiske kommentarer, der kan ligge kulturelle observationer, der kan ligge observationer af menneskers adfærd. De kan alle sammen ligge skjult og jo flere lag, der er, des højere kvalitet har memet”.

Et fælles kodesprog

For at forstå det budskab, der kommunikeres i et meme, skal man, ifølge Maya, forstå den kultur, det er blevet til i. Det kan dermed være svært for udefrakommende at gennemskue et meme.

”Nogle vil kalde det kodesprog, og det er det, hvis man ikke er helt inde i det. Sådan kan jeg faktisk også have det nogle gange. Nogle vil kalde det en gåde eller en rebus. En opgave man skal løse for at forstå, hvad der bliver sagt. Det er en helt enormt stor del af ungdomskulturen og ungdommens måde at kommunikere med hinanden på,” fortæller Maya.

Et meme bliver hurtigt omdrejningspunktet for et fællesskab, forklarer Maya videre:

”Der bliver etableret et fællesskab. Ligesom hvis vi alle sammen taler dansk, så er vi danskere. Hvis alle forstår et meme, så tilhører man en samlet gruppe, der forstår hinanden”.

Ikke en overfladisk internettrend

På trods af at memes let kan ligne en useriøs og overfladisk måde at kommunikere på, mener Maya, at det er meget mere end det.

”Det er egentlig en ret intim udveksling, når nogen deler et meme, selvom det foregår på de sociale medier, og man måske forbinder det med noget meget overfladisk,” siger hun.

Maya peger på, at memes kan minde om, at man ikke er alene om at opleve svære følelser som menneske.

”Det er en måde at blive enige om, at der er mange ting, vi ikke er alene om. Det er rigtig interessant med memes som ”jeg føler mig ensom” eller ”jeg kæmper med den her psykiske lidelse”. Når folk liker det, deler det, eller det går viralt, så er det et udtryk for, at jeg kan relatere til dig, og jeg kan relatere til det her,” fortæller Maya.

En form for standup

En af styrkerne ved memes som kommunikationsform er, ifølge Maya, at de kan tage tunge emner op på en humoristisk måde, der skaber en tiltrængt lethed.

”Det gennemgående er, at der ligger et gran humor i formidlingen af de tunge budskaber,

som jeg tror, gør det nemmere at forholde sig til det. Man kan måske også grine lidt af sig selv og sige: ”Gud ja, det er da mig”. Det har en lethed ved sig, som jeg synes, er rigtig inspirerende,” siger mememageren.

Og det er svært at lade være med at fnise for sig selv, når man støder på et relaterbart meme, der rammer hovedet på sømmet. Maya sammenligner memes med standup comedy og påpeger, at de to har meget tilfælles.

”Et meme er lidt sådan: ”Er det bare mig, eller…?”. For eksempel: ”Er det bare mig, eller er flymad nedern? ”. Det er jo en joke, og på den måde skal der være både et build-up og en punchline, for at det kan fungere. Det er en form for standup – ikke foran et publikum, der sidder og klapper, men et publikum, der liker og deler,” fortæller hun.

With great power comes great responsibility

På trods af at memes bliver brugt på mange gode måder, har internetfænomenet også en negativ side, påpeger Maya:

”Det har rigtig meget potentiale til at være en positiv ting, og jeg synes, det meste af det er rigtig positivt. Men så snart man har et værktøj, er der nogen, der vil se det som et våben. Ligesom hvis man er en superhelt, og man får en superkraft, så kan man vælge at bruge den til noget godt eller ondt. Der vil altid være nogen, der bruger det til noget dårligt”.

Der er flere eksempler på situationer, hvor memes bliver brugt på en problematisk måde.

”Der kan for eksempel være en rigtig ærgerlig kultur med at gå til angreb på enkeltpersoner. En anden ting, der kan være problematisk, er, at der er nogle mennesker, hvor billeder af dem bliver gjort til memes uden deres samtykke. Der er folk, som simpelthen har fået ødelagt deres karriere eller deres liv af at være blevet gjort til et meme. Når de går til jobsamtale, kan de blive mødt med: ”Det er dig, der er det der meme. Du skal ikke arbejde som Key Account Manager herinde”,” fortæller Maya.

Ifølge Maya er et andet problematisk aspekt ved memes, at det kan opildne til en gruppementalitet, hvor folk påvirker hinanden og i højere grad handler på følelser i stedet for rationelle argumenter.

”Det mest problematiske, synes jeg, er, at det desværre lægger op til mob mentality. Den måde, de kan sprede sig meget hurtigt, er problematisk, for det er jo et budskab, der bliver formuleret rigtig hurtigt og kort. Der ligger ikke nødvendigvis altid en gennemtænkt argumentation bag det – hverken for dem, der deler eller laver det. Sådan er det næsten altid, når folk udtrykker deres holdning. Det, der gør det mere problematisk, er, at det går rigtig hurtigt med memes,” siger hun.

Dog mener Maya ikke, at vi skal skyde skylden på memes.

”Man kan forstå alle budskaber på den måde, der passer en bedst. Men det tror jeg, er et problem med mennesker og ikke med memes, og det kommer vi sgu nok aldrig væk fra. Desværre,” pointerer hun.

Line Skydsgaard

Studerer Cognition & Communication på Københavns Universitet og har en bachelor i kommunikation og engelsk fra Roskilde Universitet. Har været ansat i Kommunikation og Sprog siden juni 2018.

Back To Top
×Close search
Search