Du har nok stiftet bekendtskab med Mikkeller; hele Danmarks leverandør af legesyge og anderledes øl. Et brand, hvis markedsføringsstrategi bygger på et bestemt visuelt design til at sælge mange forskellige øl og restaurantoplevelser.
Tekst / Anja Skov Marcussen
Fotos / Mikkeller
Udgivet / 30. april 2019
Mikkeller lancerede en række øl, der var opkaldt efter danske udtryk oversat til engelsk: ’I don’t have a red schrimp’, ’hair in the mail box’, ’wood will fall down’ og ’stick a finger in the soil’. En sjov kommentar til danske ordsprog, hvor leg med sproget er i fokus. Mikkeller benytter dog ikke kun sproget til at skabe deres brand – typisk er det visuelle også i fokus. Art Director hos Mikkeller, Keith Shore, forklarer:
”Illustrationer og design er vores største fokuspunkt. Vores branding afhænger meget af det visuelle aspekt. Vi holder typisk navnene på vores produkter simple og løsslupne og lader kunsten tale for sig selv. Vi forsøger at give øllene sjove og simple navne”.
Han siger dog, at det nogle gange kan fungere lige modsat, så sproget går forud for illustrationerne.
”Når vi til gengæld har navne, der har en symbolsk mening for vores brand, så prøver vi helt sikkert at bruge det som udgangspunkt for vores kunst. Mange af vores yndlingsøl er baseret på navne, der har en personlig betydning for brandet og historier bag dem”, siger han.
Men det er ikke kun kunsten og sproget, der giver inspiration til brandets design. Hos Mikkeller har de nemlig udviklet to karakterer, som danner udgangspunkt for markedsføringen af deres produkter.
”Vores inspiration kommer fra vores karakterer Henry og Sally. Deres verden er vild og legesyg. De giver os en endeløs mængde af nye ideer. Vi finder også relevante emner eller temaer, der relaterer sig til verden omkring os. De kan komme hvor som helst fra – musik, film, kunst, mad og så videre”, siger Keith Shore.

Det kan måske lyde lidt abstrakt og anderledes, men for Mikkeller har strategien i den grad båret frugt. Ølproducenten, der startede med en fysiklærers eksperimenter hjemme i køkkenet, har nemlig bredt sig til mere end 50 lande og har åbnet utallige restauranter og barer rundt omkring i verden.
Det har ført til, at flere og flere er begyndt at lægge mærke til firmaet og dets markedsføringsstrategi. Faktisk vandt Mikkeller HBH Fondens markedsføringspris 2018. Mogens Bjerre, der er CBS-professor og jurymedlem for prisen forklarede i sin motivationstale, hvad det er, Mikkeller kan:
”Til en vis grad kan man sige, at dette års modtager af prisen har en indefra og ud-tilgang til strategi og marketing, eftersom virksomheden konstant sender nye produkter på markedet – og derpå lytter og monitorerer reaktionerne fra omverdenen og de sociale medier. For derefter at bestræbe sig på at kombinere disse med sine egne ideer om kvalitet”, skriver Dansk Markedsføring.
Følg med i Mikkellers nye tiltag her, eller find dem på sociale medier, hvor deres visuelle udtryk sprudler.
