Skip to content

Studeliv

Slut med videnspild: 5 gode råd til at formidle dit speciale- eller bachelorprojekt

Er det ikke trist at tænke på, hvor mange bachelor- og specialeprojekter der ligger rundt omkring og samler støv? På trods af alle de indsigter og al den inspiration, de indeholder, bliver de nok aldrig læst af andre end censor og vejleder. Vi har taget kampen op mod videnspild og snakket med en ekspert om, hvilke fordele der er ved at formidle dit projekt, og hvordan du kan gøre det.

Susanne Kjærbeck er lektor ved Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab på Roskilde Universitet. Hun beskæftiger sig blandt andet med at undervise studerende i at kommunikere noget af al den viden, de har fra semester-, bachelor- og specialeprojekter til omverdenen. På den måde kan andre få glæde af al den viden, de studerende producerer, og de studerende kan få gjort opmærksom på dem selv og deres arbejde.

Hvordan oplever du firmaer og organisationers interesse for de projekter, der bliver lavet på universiteterne?

”Hver gang jeg har været med til et samarbejde mellem studerende og organisationer, har jeg oplevet, at der er enormt stor interesse for de ting, der bliver lavet på universiteterne. Især når folk kommer op på et vist niveau. Det kan være bachelor- eller specialeprojekter. Der er rigtig mange ude på arbejdsmarkedet, som er interesserede i at gå ind i en eller anden dialog om, hvad man har lavet. Der foregår en masse på universiteterne, som man kan bruge praktisk ude i samfundet, og som kan være vigtig inspiration.

Den anden vej rundt er det fedt for de studerende at få praktikerblikket på de ting, de laver. Nogle gange kan de studerende få nogle vinkler på den viden, de har fået, som de ikke lige havde tænkt på.”

Hvilke fordele er der ved at formidle sit projekt?

”Der er selvfølgelig den fordel, at andre kan blive bekendt med, hvad man render og laver. Der er organisationer og mennesker derude, som kunne være interesserede i, hvad det er for nogle indsigter, man har fået, hvad det er for nogle miljøer, man har været i kontakt med, og hvordan man egentlig har undersøgt det ene og det andet.

Fra den studerendes perspektiv er det heller ikke uinteressant at få sine resultater og indsigter ud, hvis man har overskud til det. Det behøver egentlig ikke være revolutionerende resultater, for at der er gode pointer i det, man har lavet. Det er en fordel at kunne vise sådan noget frem – blandt andet i sit CV.”

5 måder at formidle dit projekt på

Fagfællesskaber
”Alle, uanset faglighed, har et bredt spektrum af fagblade og faglige sammenhænge. Jeg ser muligheder i for eksempel K-forum, hvis det for eksempel er en kommunikationsproblemstilling.”

Dagspressen
”Der er også dagblade, hvis man gerne vil ud til offentligheden. Man kan for eksempel skrive et debatindlæg ud fra den faglighed, man har fået. Eller man kan skrive en fortællende artikel, som beretter om det projekt, man har været i gang med, og om hvordan man klarede projektets forskellige dele og fik nogle indsigter ud af det.”

Hold et oplæg
”Man kan også komme ud og formidle mundtligt ved at melde sig til nogle formidlingssammenhænge, hvor man kommer ud og holder et foredrag.”

Vær kreativ
”Det kan også være, at man kan lave noget for en organisation: for eksempel en podcast-produktion. Det er jo ikke sådan, at man kun kan skrive om ting. Man kan lave rigtig meget sjovt – også for at få tingene ud på en lidt let måde – både mediemæssigt og genremæssigt.”

Brug de sociale medier
”Der er selvfølgelig også de sociale medier, hvor man kan komme ud med nogle ting på en forholdsvis let måde. Det er også en nem måde at komme i kontakt med forskellige medier, organisationer og virksomheder på.”

Der er altså masser af muligheder, for at både du som studerende og omverdenen kan få glæde af alt det hårde arbejde, der er lagt i et bachelor- eller specialeprojekt. Du kan for eksempel få udgivet en artikel om dit projekt lige her på Studenterbrød. Læs mere om det her. Vi glæder os til at høre fra dig!

Webkonsulent i Kommunikation og Sprog

Back To Top
Search