Skip to content

Studenterkoordinatoren mener:

Influencers har ofte en meget stærk gennemslagskraft, når de anbefaler og reklamerer for et produkt

Mange virksomheder benytter sig af Influencer Marketing med henblik på at skabe autentisk og troværdig omtale – men hvorfor er det egentlig, at det er så populært?

Blogger og influenceraspektet fylder mere og mere i mediebilledet, og Influencer Marketing er en populær marketingstrategi for mange virksomheder. Influencers optræder på diverse sociale medier. Mange influencers har sideløbende en blog, hvor de inviterer forbrugeren/læseren et niveau dybere ind i deres liv. De har mange tusinde følgere, som hver dag følger med i deres liv, og der opstår en ’relation’ mellem forbrugeren og influenceren, og derfor har de ofte en meget stærk gennemslagskraft, når de anbefaler og reklamerer for et produkt.

En ny undersøgelse, som Publicis Media og Verizon Media står bag, giver et indblik i danskernes holdning til Influencer Marketing, hvor Instagram bliver fremhævet som den bedste platform til relevant og inspirerende indhold. Der er derfor mange virksomheder, som anvender Instagram som deres primære marketing-kanal, når de gør brug af influencers.

Det er populært for en virksomhed at anvende influencers, fordi det fremstår som en troværdig anbefaling, fremfor når virksomheden selv promoverer deres produkt eller brand. Dog er Influencer Marketing blevet så ’almindeligt’ for forbrugerne, at de i højere grad er begyndt at forholde sig mere skeptisk til influencernes mange sponsorerede opslag. Derfor er det essentielt for virksomheder at udvælge influencers, der matcher brandets værdier og egenskaber, med henblik på at øge og vedligeholde troværdigheden overfor både virksomheden og infl uenceren.

Emma Lindroth, der er Strategy og Research Director hos Publicis Media, udtaler følgende om den nye undersøgelse, der kortlægger Influencer Marketing i Danmark: ”Helt overordnet kan man sige, at undersøgelsen viser, at kvinder og unge mellem 16 og 29 år er mest modtagelige, ligesom de oftere bliver inspireret, når vi taler Influencer Marketing. Derudover viser den, at det er en disciplin, der er i vækst. Og vi forventer, at det vil fortsætte sådan de kommende år”.

Denne artikel er skrevet af en af Kommunikation og Sprogs studenterkoordinatorer. Artiklen har tidligere været udgivet i Kommagasinet.

Du kan altid finde din studenterkoordinator på dit universitet, hvis du har spørgsmål om din fagforening. 🧡

Back To Top
Search