skip to Main Content

Praktik

Praktikansøgning trin for trin

Karrierekonsulent Marianne Greve Jensen guider dig til det optimale CV og den bedste motiverede ansøgning.

En klassisk praktikansøgning skal ligesom en jobansøgning bestå af to dele: dit CV og din motiverede ansøgning. Nogle praktikssteder efterspørger, at du inkluderer dit karakterblad eller måske et eksempel på noget kommunikation, du har produceret, så husk altid at læse formalia til ansøgningsproceduren grundigt.

Marianne Greve Jensen er karrierekonsulent i Kommunikation og Sprog, hvor hun blandt andet giver medlemmerne feedback på deres CV og ansøgning. Herunder får du hendes guide til CV og ansøgning til praktikantstillinger.

 

Det målrettede CV

Faglig profil

Start CV’et med en faglig profil målrettet den praktikplads, du søger. Det gør du ved at tænke ”miniansøgning”. Et sted mellem 80 til 90 procent af arbejdsgiverne starter med at læse dit CV, og hvis ikke det fænger, så læser de ikke ansøgningen. Skriv kort, hvad du kan bidrage med, og hvad du brænder for rent fagligt.

Erhvervserfaring

Beskriv din erhvervserfaring fortalt ud fra indhold, omfang, målgrupper og resultater – altså det, du har bidraget med. Husk at tænke arbejdsgiverbaseret – hvad fik de ud af, at du var på arbejdspladsen? Du kan med fordel opstille dine arbejdsopgaver i punktform for at gøre det overskuelig.

Frivilligt arbejde

Beskriv frivilligt arbejde præcis, som var det et lønnet job. Du får jo de samme kompetencer, uanset om du får løn eller ej.

Studie

Inkludér de vigtigste oplysninger om dit studie, men altså ikke hele din studieordning. Skriv hellere om dit faglige fokus og om opgaver, du har løst, måske sammen med virksomheder.

Kompetencer

Lav en opremsning af dine kompetencer inden for IT, sprog og sociale medier. Visualiser det gerne i forhold til niveauer. Er du i tvivl om, hvilke kompetencer du kan fremhæve, er her en guide med seks trin til kompetenceafklaring.

Referencer

Det er en god ide at skrive dine referencer på dit CV. Skriv gerne navn og stilling – og eventuelt kontaktinfo på dine referencer. Hvis du har en god skriftelig anbefaling, kan du eventuelt medsende den eller lægge anbefalingen på LinkedIn og henvise dertil.

Pas dog på med at drukne din ansøgning i anbefalinger, og vær kritisk, når du beslutter, om en anbefaling er relevant. Det kan være en god idé at lave et afsnit i dit CV, der hedder ”det siger andre om mig”, hvor du indsætter udvalgte citater fra dine anbefalinger og eventuelt et par citater fra kollegaer, kunder eller samarbejdspartnere.

Dig som person

Inkluder lidt om dig selv og din personlighed uden for jobbet.

Eksempler på noget, du har produceret

Hvis du har en hjemmeside, en portfolio eller online eksempler på opgaver, du har løst, så inkluder gerne links eller QR-koder til det.

Link til relevante SoMe-profiler

Husk også at linke til dine profiler på relevante sociale medier som LinkedIn.

Omvendt kronologi

HUSK den omvendte kronologi – det nyeste skal nævnes først. Det vil sige, at det job, studieprojekt eller frivillige arbejde, du havde sidst, nævnes først.

Overskueligt layout

Brug noget tid på at gøre noget ved det visuelle – læseren skal let kunne finde rundt i CV’et. Et CV skal frem for alt være overskueligt, men der må gerne være gjort noget ud af layoutet. Der er mange muligheder for at hente gratis skabeloner online. 

Feedback

Få feedback på dine materialer – det kan du for eksempel få hos KS, også når du er studiemedlem.

 

Den motiverede ansøgning

Research

Brug tid på din research – det giver pote. Ring til arbejdsgiveren, og spørg ind til jobbet. Stil den slags spørgsmål, der gør, at du kan se en arbejdsdag for dig. Spørg ind til, hvilke opgaver der fylder mest, om der er noget, de særligt vægter blandt kompetencerne, eller om du skal arbejde med særlige målgrupper, metoder eller lignende. Undgå at spørge om det, du kan læse i opslaget eller på deres hjemmeside.

Ram tonen

Læg mærke til, hvordan tonen er i praktikopslaget, og undersøg, hvordan praktikstedet plejer at kommunikere, og tilpas dit sprog, så det passer til deres. Pas også på med at være for formel. Vi ser tit, at studerende låses fast i ”formen” ansøgning og bruger ord, som er lidt gammeldags og formelle som for eksempel ”derimod, såvel, hvorom, derudover”. Det gør sproget stift og gammeldags – og det er ikke god kommunikation. Skriv let, klart og flydende.

Overskrift

Find på en god og fængende overskrift – og lad være med at skrive, at du er innovativ og idérig, hvis ikke du kommer med idéer i selve ansøgningen. Brug tid på overskriften – vent eventuelt til sidst, så kan det være, det er lettere.

Du kan fange læserens opmærksomhed i overskriften ved at skrive noget om dig selv i forhold til jobbet, men det kan også være, at overskriften siger noget om den måde, du angriber opgaverne i jobbet på. Jeg tror, at den bedste overskrift, jeg har læst, var ”Hvorfor er der orm i mine mandler?”. Det var en ansøgning til et job, hvor man blandt andet skulle skrive om fødevaresikkerhed. Den fanger opmærksomheden – og er selvfølgelig relevant for det, der sker i ansøgningen, måden kandidaten griber jobbet an på – og du får svaret på spørgsmålet, når du læser ansøgningen.

Motivation

Din motivation skal handle om motivationen for virksomheden og jobbet. Undgå at skrive alt for meget om dig selv, og hvad du regner med at få ud af det. Hold fokus på virksomheden og jobbet. Vis, at du kender dem og ved, hvad det særlige ved dem er, og kobl så din motivation på det.

Eksempler på hvordan du kan bidrage

Bliv konkret i forhold til, hvordan du vil løse opgaverne – hvad kan du bidrage med? Kom gerne med konkrete eksempler. Det kunne for eksempel være en idé til noget content på en bestemt platform. Skriv, hvorfor Instagram skal bruges til en bestemt målgruppe og Facebook en anden. Vær først konkret, og bak det så eventuelt op ved at komme med et eksempel på, at du har løst den slags opgaver tidligere.

Dig som kollega

Beskriv, hvem du er som kollega. Du må gerne citere tidligere kollegaer, chefer eller studiekammerater fra gruppeopgaver. Det virker mere troværdigt, at andre siger, at du er hamrende dygtig, struktureret og hårdtarbejdende, end når du skriver det selv. Det kan du for eksempel gøre ved at skrive ”Min kollega kalder mig struktureret og fyldt med overskud”, eller ved at indsætte et citat, hvor der står: ”xxx er superstruktureret og fyldt med overskud” – Karl Børge, tidligere kollega.

Vær gerne kreativ

Du kan sagtens være kreativ på en god måde i din ansøgninger – du skal bare tilpasse det til jobbet, du søger. Hvis jobbet kræver, at du giver fuld gas, så gør du det. Det er de færreste job, hvor det er nødvendigt, at du indspiller sange på YouTube, tisser budskaber i sneen (dur nok kun om vinteren) eller lignende skøre påfund. Men det er altid godt at komme med gode ideer til, hvordan du vil løse nogle af opgaverne i jobbet.

En god afslutning

Sørg for at skrive en god afslutning, hvor du gør dem lidt nysgerrige på at møde dig. Skriv, at du ser frem til at vise dem en lille video, et par opslag til Instagram, eller hvad der nu måtte være relevant.

Feedback

Ligesom med CV’et gælder det om at få feedback på din motiverede ansøgning.

 

Husk, at du altid kan sende dit CV og din motiverede ansøgning til Kommunikation og Sprog – så vil Marianne Greve Jensen eller en af de andre dygtige karrierekonsulenter give dig ekspertfeedback.

Så er der kun tilbage at sige: Held og lykke med praktiksøgningen!

Line Beierholm Skydsgaard

Studerer Cognition & Communication på Københavns Universitet og har en bachelor i kommunikation og engelsk fra Roskilde Universitet.

Back To Top
×Close search
Search