Hvorfor er det egentlig, at de mundtlige eksamener oftest føles langt mere angstprovokerende end de skriftlige, uanset om de foregår på universitetet eller online?
Tekst / Mathilde Rosager Thorø, KS studenterkoordinator, AAU, CPH
Foto / Tim Gouw, Unsplash
Udgivet / Maj 2020
Du kender sikkert følelsen, hvad enten du befinder dig på universitetet eller foran en skærm. Det er din tur til at forklare eksaminator og censor om din viden indenfor et bestemt område. Du er hamrende nervøs, sveden pibler frem på panden, og enten føler du, at det kan gå rigtig godt eller rigtig skidt. Nerverne sidder uden på tøjet, og du glæder dig mest af alt bare til, at det er overstået, så du kan trække vejret igen.
For lige så ubehageligt det føles i kroppen i minutterne op til, lige så behageligt er det, når det hele er overstået, og man føler sig lettere – både på det fysiske og det mentale plan.
Personligt har jeg altid foretrukket mundtlig eksamen fremfor skriftlig. Jeg ved dog, at mange af mine medstuderende er komplet uenige. Langt de fleste foretrækker skriftlig eksamen, hvor der er mere tid til at tænke svarene igennem og finpudse det endelige resultat. Nogle vil også mene, at en skriftlig eksamen heller ikke kræver samme forberedelse som en mundtlig eksamen. Dette afhænger selvfølgelig af, om den skriftlige eksamen er uden brug af hjælpemidler, for så kræver det naturligvis en del forberedelse.
Tænk, mens du taler – en nyttig metode
Det, som der for mange kan virke nervepirrende ved en mundtlig eksamen, er, at du skal kunne svare her og nu, og du skal stå ansigt til ansigt over for dem, der bedømmer dig. Man har ikke mulighed for at sidde og fumle med et spørgsmål, som man har på samme måde til en skriftlig eksamen. Det er også én af grundene til, at mange har eksamensangst til de mundtlige eksamener, fordi frygten for at gå i stå tager over.
Men husk på, at det faktisk er tilladt at tænke over svarene, inden du svarer – og nogle gange kommer man frem til et godt svar, mens man taler.
Jeg synes altid, at man forbinder mundtlige eksamener med noget meget formelt, men gang på gang bliver jeg overrasket over den afslappede og rolige stemning, der fylder rummet. Når først man er kommet i gang, så er det egentlig aldrig så slemt, som man gjorde det til. Nu er jeg også én af de heldige, som ikke lider af eksamensangst, så det er selvfølgelig nemt for mig at sige.
Få det bedste ud af situationen, og se eksamen som en dialog
Når man desværre ikke kan komme uden om mundtlige eksamener, hvad kan man så gøre for at få så positiv en oplevelse som muligt? Her handler det om at se fordele fremfor ulemper. En afgørende fordel for mig personligt er, at man har mulighed for at uddybe og forklare sine argumenter yderligere, hvis der er noget, som eksaminator og censor ikke lige helt forstår.
Det er heller ikke forbudt at sige noget forkert til en mundtlig eksamen, og hvis du gør, har du muligheden for at forklare dig ud af det. Selvom jeg foretrækker mundtlig eksamen, så bliver jeg stadig mindst lige så nervøs som alle andre.
Det er vigtigt at fokusere på at få det bedste ud af situationen. Det hjælper selvfølgelig også altid at være godt forberedt og at have gennemtænkt mulige scenarier og spørgsmål. Men du kender sikkert følelsen lige så godt som mig, at selvom man føler sig godt forberedt, så hjælper det ikke synderligt meget på nervøsiteten.
Udover at kunne forklare sig yderligere ser jeg det også som en fordel, at man kan bede om at få et spørgsmål uddybet, hvis det ikke er helt klart, hvad der menes med det. Så er der også større chance for, at du får mulighed for at svare kvalificeret på spørgsmålene. Den mundtlige eksamen er en dialog – og dialoger kan du styre og forsøge at få fokus i den retning, hvor du kan brillere og vise, hvor du er stærk.
Retorik og beklædning er to vigtige faktorer til den mundtlige eksamen
Førstehåndsindtrykket betyder meget mere, end man går og tror, så tag derfor præsentabelt tøj på, bevæg dig selvsikkert og oprejst gennem lokalet, og ikke mindst tal selvsikkert, klart og tydeligt uden for mange fyldord og dumme fraser. Disse elementer kan indirekte styrke din faglige præstation, idet de kan virke motiverende for dig i eksamenssituationen.