Mia Amalie Mai Nielsen bruger Twitter til at udvide sit netværk, holde sig opdateret på sociale medier, markedsføring og kommunikation, og så fik hun sit første job som nyuddannet med et tweet.
Tekst / Line Beierholm Skydsgaard
Foto / Morning Brew
Udgivet / juli 2020
I Danmark er Twitter et lille medie, som består af en hård kerne, hvoriblandt der findes mange beslutningstagere. Det fortæller Mia Amalie Mai Nielsen, der blev kandidat fra Copenhagen Business School i 2016 og i dag er Social Media Manager hos Telia.
”Twitter er en god platform at være til stede på, hvis du ønsker en karriere inden for sociale medier, digitale medier, kommunikation, influentmarkedsføring og politik,” siger hun og fortæller, at det er emner, som diskuteres af beslutningstagere, direktører og politikere på platformen.
”Og det er jo interessante mennesker i forbindelse med jobsøgning, men det er også interessante mennesker at være i netværk med, hvis man vil følge med i nye trends, eller man måske føler, man har noget at dele ud af,” forklarer Mia Amalie Mai Nielsen.
Twitter som værktøj til personlig branding
Ligesom du kan promovere dig selv på LinkedIn ved at dele ud af din viden og reposte interessant indhold, kan du også skabe opmærksomhed omkring dig selv på Twitter. Det var blandt andet på Twitter, Mia Amalie Mai Nielsen brandede sig selv, da hun mod slutningen af sin uddannelse gerne ville fange potentielle arbejdsgiveres opmærksomhed.
”Jeg brugte rigtig mange timer på Twitter, da jeg startede min personlig branding-rejse. Hver gang jeg så noget, som jeg tænkte kunne være interessant eller noget, som nok ville trende, var Twitter et af de første medier, jeg delte det på,” siger hun.
Når Mia Amalie Mai Nielsen støder på indhold, som passer til hendes fagområder, deler hun det med sit Twitter-netværk.
”Hvis jeg falder over gode artikler, kampagner, jeg synes er fede, eller noget, der trender, som jeg tænker, mit netværk er interesseret i, så deler jeg det,” siger hun og tilføjer, at hun har valgt ikke at være holdningsbaseret i sin tilstedeværelse på platformen.
Det handler om at være først
Det er ifølge Mia Amalie Mai Nielsen i høj grad nyhedsværdien, der bestemmer, hvad der trender på Twitter. Derfor handler det om at være hurtig på aftrækkeren.
”Hvis du falder over noget, så er det frem med telefonen og dele det, for hvis du er den første, er der en stor nyhedsværdi i det, og så får du også i højere grad popularitet på dit tweet,” forklarer hun.
På Twitter kan du retweete – det vil sige, at du kan dele et tweet. Og det er en funktion, som Mia Amalie Mai Nielsen anbefaler at gøre brug af, hvis du spotter et interessant tweet med god nyhedsværdi.
Og så handler det om hashtags
På Twitter handler det om at fatte sig i korthed (du har 280 tegn til rådighed) og bruge de rigtige hashtags, fortæller Mia Amalie Mai Nielsen.
”Twitter er bygget op omkring hashtags lidt på samme måde som Instagram. Derfor gælder det om at finde ud af, hvilke hashtags der passer til dine interesseområder,” forklarer hun og anbefaler nogle hashtags, som er interessante for kommunikations- og marketinginteresserede:
”Der er blandt andet hashtags som #smdk, som står for sociale medier i Danmark, #digidk, som samler alt om digitale medier og tech, og så er der #komdk, der samler alt inden for kommunikation”.
Udover at bruge relevante hashtags i dine tweets er det også en god idé at skrive dem ind i din profiltekst:
”Hvis du har de relevante hashtags stående i din profiltekst, kommer din profil frem, når man søger på det hashtag. Det er noget, folk ofte bruger, når de vil udvide deres netværk, eller hvis de søger viden om et af de her emner”.
En god platform til at udvide sit netværk
Der er mange professionelle grupper på Twitter, som det kan være en fordel at blive en del af for at udvide sit professionelle netværk.
”Jeg blev en del af netværket 30something, som jeg bruger rigtig meget i mit arbejde, og som består af 30 folk, der arbejder med kommunikation og sociale og digitale medier. Det netværk blev jeg faktisk en del af via Twitter,” fortæller Mia Amalie Mai Nielsen.
Hun råder til at knytte din LinkedIn-profil til din Twitter-profil for at give besøgende mulighed for at lære dig og din faglighed bedre at kende:
”Hvis du linker dine profiler sammen, kan folk, der falder over din profil, også tjekke dig ud på LinkedIn for at se, hvad det egentlig er for en faglighed, du har”.
Twitter og jobsøgning
Før hun havde afleveret sit speciale, var Mia Amalie Mai Nielsen på udkig efter sit første job, og derfor søgte hun hjælp hos sit Twitter-netværk.
”Jeg havde delt en masse viden, interageret med folk og opbygget et rigtig godt netværk på Twitter. Da jeg så endelig skulle lede efter et job, lavede jeg et tweet om, at nu var jeg klar til arbejdsmarkedet og lidt om, hvad jeg søgte,” fortæller hun.
I tweetet inkluderede hun hashtagget #jobdk på, som er et hashtag for jobsøgende:
”Nogle gange bliver der slået stillinger op under det hashtag, som du ikke nødvendigvis ser andre steder. Det er et godt hashtag at følge, hvis du er jobsøgende”.
Kort tid efter hun havde delt tweetet, blev hun inviteret til en jobsamtale, der resulterede i, at hun fik sit første job som nyuddannet.