Øv dig i en af de digitale kommunikations- og marketingkompetencer med Google Analytics. Er du nybegynder i analyseværktøjet, får du her fem tips til at komme i gang.
Tekst / Emilie Skovly
Foto / Carlos Muza
Udgivet / 4. august 2020
Google Analytics er helt basalt et analyseværktøj. Du kan blandt andet bruge det til at analysere data for derefter at træffe beslutninger om indholdet på en hjemmeside for at finde ud af, om brugervenligheden er i top. Du kan også bruge det til at finde ud af, hvor du skal satse på at få mere trafik fra.
For nybegyndere er Google Analytics lidt kompliceret, og det kræver som så meget andet, at du øver dig på det.
Men når du er kommet i gang, er det sjovt at analysere på brugeradfærden af det indhold, du producerer. Og derudover er det et værktøj, som mange arbejdspladser efterspørger.
1: Få indsigt i, hvilke sider dine brugere godt kan lide på hjemmesiden
Google Analytics kan fortælle dig, hvilke sider på hjemmesiden der har været flest besøg på. Den kan også vise, hvor lang tid brugerne har kigget på siderne.
Du kan have teser om, hvilket indhold der er populært, og Analytics kan hjælpe dig med at efterprøve disse teser.
2: Kilde/medium
Rapporten Kilde/medium er helt genial. Den giver en god detaljegrad, som fortæller dig om, hvor de besøgende kommer fra.
Ved hjælp af UTM-tags kan du pin pointe præcis, hvor trafikken kommer fra – du kan for eksempel spore tilbage til et individuelt opslag eller annonce på Facebook. Det er især godt, hvis du betaler for annoncer. På den måde kan du se, om det er de rigtige, du henvender dig til.
3: Brug dine dashboards
Dashboards giver et nemt og simpelt overblik. Det er både for din egen skyld, men det giver også overblik for andre i organisationen.
De kan hjælpe dig med at give overblik over nogle nøgletal, og du kan for eksempel lave en email-agent, så din chef hver uge modtager dugfriske data.
4: Segmentér dine brugere
Segmenter giver dig indsigt i en udvalgt skare af dine brugere. Du kan selv definere segmenter, men du kan også bruge nogle af Googles prædefinerede segmenter.
Det betyder, at du for eksempel kan kigge på alle brugere, der benytter mobiltelefon i rapporter i Google Analytics.
Det kunne for eksempel være, at du vil sammenligne dine brugere i et segment for personer i Jylland og et segment for personer på Sjælland. På den måde kan du se, om der er afvigelser mellem de to segmenter, og om du skal prøve at gøre noget andet for at fastholde dine brugere.
5: Bliv klogere på hjemmesidens søgefelt
Med Analytics kan du spore, hvilke søgninger folk laver i din eller virksomhedens hjemmesides søgefelt. Det betyder, at du også kan analysere på, hvad brugerne gør efter den specifikke søgning: Klikker de hurtigt videre eller bliver de længere på siden, som indikerer, at du har fat i noget relevant for dine brugere.
Og så er det også smart til at finde ud af, om de søger på noget, som din hjemmeside rent faktisk har.