skip to Main Content

Tips til samtalen

“Og hvad kan du så bruge det til?”

Det virker som et uundgåeligt spørgsmål, når man uddanner sig til en ikke-specifik-profession. Du får her nogle enkle og brugbare sætninger, til næste gang spørgsmålet trænger sig på hos din samtalepartner.

Når du ikke går på en professionsuddannelse og dermed ikke bliver uddannet til en (som oftest) specifik profession, har du sikkert oplevet mange spørgsmål vedrørende dit valg af uddannelse.

Det er helt sikkert velmenende, når din tante for femte gang spørger ’Og hvad kan du så bruge det til?’, når du endnu engang fortæller, at du studerer tysk med interkulturelle studier som sidefag, at du studerer kommunikation med fokus på digitale medier, eller at du studerer medievidenskab.

Det sidste gør KS’ studenterkoordinator i Odense, Astrid Bisbo. Hun går på femte semester på SDU, og hun kender udmærket til det spørgsmål, som hun egentlig synes er meget lukket.

”Jeg synes, at spørgsmålet fastlåser folk. Enten svarer du, at du vil være kommunikationsansvarlig hos LEGO eller ”Det aner jeg ikke”. Og så er du låst fast i din karrievej uden overhovedet at overveje andre muligheder, eller også er du useriøs omkring din fremtid, og du spilder bare din tid”, fortæller hun.

Derfor har hun nogle gode, korte svar klar til, når hun får spørgsmålet. Dem deler hun glædeligt med os andre generalister:

”Det er jo heldigvis kun fantasien, der sætter grænser”

”Det kan jeg bruge til at blive lykkelig”

”Det job, jeg engang skal søge, er sgu nok ikke opfundet endnu”.

På den måde er det nemmere at tale videre om ens uddannelse, for som hun siger ”Folk kommer typisk til at grine lidt af de svar. Og derefter kan man så tage snakken om, hvad jeg kunne tænke mig at bruge min uddannelse til, eller hvad jeg går og drømmer om”.

Du får her lidt flere sætninger, du kan plukke fra, ændre lidt på eller få inspiration til, når du får spørgsmålet ’Og hvad skal du så bruge det til?’:

De velovervejede svar

”Jeg uddanner mig til at forstå samfundet og verden, så vi borgere bedre kan forstå kompleksiteten derude”.

”Jeg får en samling af kompetencer, hvor jeg til sidst kan komme til at arbejde i (indsæt virksomhed)”.

 

Svar med drømmeindfrielse

”Jeg har altid drømt om at kunne citere Leopardis pessimistiske digte på originalsproget”.

”Min store drøm er at kunne markedsføre en stor, dansk virksomhed i udlandet, og det kræver, at jeg forstår fremmede kulturer og kan kommunikere med den kultur”.

”Jeg drømmer om at undervise unge mennesker i samfundets spilleregler”.

 

De åbne svar

”Det ved jeg ikke lige nu, men mit studie er spændende og giver mening, og jeg tror på, at jeg kan gøre mig nyttig, når jeg er færdig”.

”Jeg kan bruge det til rigtig meget, men jeg prøver på at bruge det til noget, jeg har lyst til”.

 

Dem, hvis du ønsker at provokere lidt

”Jeg kan blive en meget vidende arbejdsløs”.

”Det kan jeg bruge til at overtage verdensherredømmet”.

 

Astrid Bisbo har til sidst en opfordring til dig, der læser med, og som spørger om netop det spørgsmål:

”Jeg vil opfordre til, at man i stedet for spørger ”Hvad gjorde, at du faldt for netop den uddannelse?”, ”Hvad kunne du tænke dig at bruge den til?” eller ”Er der så nogen områder, der er mere spændende end andre?” Det åbner mere op”.

Emilie Skovly

Cand.mag i moderne kultur og kulturformidling på Københavns Universitet. Har en bachelor i italiensk kultur og sprog. Har tidligere arbejdet i Kommunikation og Sprog.

Back To Top
×Close search
Search