skip to Main Content

Sociale medier

Generation Z’ere om TikTok: Meget mere end bare at være på telefonen

TikTok er 2020’s mest downloadede app og har med lynets hast vokset sig større end LinkedIn, Snapchat og Twitter. Og jeg – en internet-hjemmevant millennial – forstår stadig ikke, hvad det går ud på. Derfor har jeg søgt hjælp hos generation Z.

TikTok er åbenbart ikke en app for millennials – generationen født mellem 1981 og 1996, som ellers er nogenlunde hjemmevant på internettet. Faktisk er TikTok så lidt en app for millennials, at appens primære målgruppe har gjort grin med millennials, der vover sig derind.

Størstedelen af TikToks danske brugere er mellem 9 og 14 år – og det til trods for, at aldersgrænsen for at være på appen er 13 år. Dermed består TikToks danske brugerflade primært af generation Z’ere. De er født efter 1996 og såkaldt digital natives, og efter sigende elsker de at være på.  For at blive klogere har jeg konsulteret to generation Z’ere, Katinka og Birka, som begge to er 11 år gamle.

Det handler om at danse

Da jeg spørger, om hun kort kan forklare, hvad TikTok er, svarer Katinka:

”Det er et socialt medie, hvor man kan se korte videoer – enten som man selv optager, eller som andre har optaget, og der er tit musik indover”. Birka tilføjer, at videoerne højst kan vare ét minut.

Selvom videoerne på TikTok er korte, kan Katinka og Birka nemt bruge lang tid på appen.

”Jeg bruger cirka to timer på det om dagen,” siger Katinka efter at have tjekket sin gennemsnitstid, og for Birka er gennemsnittet tre timer og 29 minutter.

Ifølge Birka og Katinka kan man lægge videoer op af alt muligt, men det mest populære er dansevideoer. Der er bestemte sange med tilhørende danse, som hurtigt spreder sig.

”Når jeg skal lægge noget op, laver jeg nok mest danse til musik,” siger Birka, og Katinka tilslutter sig: ”Ja, det gør jeg også. Det er tit danse, man bliver populær af, og det er også det sjoveste”.

Katinka siger, at hun ikke har så mange følgere: ”Altså, lige nu har jeg 550,” og Birka tilføjer ”Jeg har 586”.

Det synes jeg umiddelbart ikke lyder som ”ikke så mange følgere”, men Katinka og Birka fortæller, at de kender en, der har 100.000 følgere, og så kan jeg bedre forstå, at 500-600 følgere er i den lave ende.

Ikke kun underholdning

Katinka og Birka går ofte på TikTok, hvis de keder sig, fordi det er god underholdning. Men de fortæller, at man også kan lære nye ting på appen.

”Jeg synes, det er fedt at være der, fordi jeg har lært rigtig meget nyt musik at kende. Og så er det rigtig fedt at kunne lære forskellige danse. Så det er ikke bare at sidde med sin telefon,” siger Katinka, og Birka tror, hun er blevet bedre til engelsk af at være på TikTok.

For dem begge to er noget af det, der gør appen sjov at være på, at man kan være social.

”Nogle gange laver jeg en video alene, men jeg kan bedst lide at lave videoer med mine venner,” siger Katinka.

Bekymret for data

Selvom Katinka og Birka har det sjovt med at være på TikTok, har de også bekymringer om at være til stede på appen.

”Altså vi har jo hørt om det der med, at de suger data. Nogle gange er man lidt i tvivl om, om man skal slette det igen,” siger Katinka.

TikTok er blevet kritiseret for at indsamle mere data, end de har fået tilladelse til, og for ikke at leve op til reglerne om datasikkerhed. Det skriver DR i en artikel, hvor en medieforsker udtaler, at datasikkerhed er særligt væsentligt, når det kommer til TikTok, fordi appens brugere er så unge.

 

Efter at have snakket med Katinka og Birka føler jeg mig (udover virkelig boomeragtig) bedre klædt på til at forstå den populære og omdiskuterede app. Og så har jeg fået bekræftet, at generation Z er digitale til fingerspidserne, klar på at være på, men samtidig kritiske over for dataproblematikker.

Line Beierholm Skydsgaard

Studerer Cognition & Communication på Københavns Universitet og har en bachelor i kommunikation og engelsk fra Roskilde Universitet.

Back To Top
×Close search
Search