skip to Main Content

Sociale medier

TikTok-toget kører nu, og virksomhederne skal skynde sig, hvis de vil med

Hvis man stiger på toget nu, vil man kunne opbygge en kæmpe følgerbase fra bunden uden at skulle grave dybt i lommerne efter annoncekroner. Det mener Malene Priebe Hold, som arbejder professionelt med markedsføring på TikTok.

Kickstartet af høje skærmtider under Corona har TikTok vokset sig større end LinkedIn, Snapchat og Twitter. Det er en forholdsvis ny social platform, hvor brugerne deler videoer på op til et minut med danse, sketches, gode råd og alt muligt andet.

Malene Priebe Hold er content specialist hos bureauet Nordic Social, hvor de oplever, at flere og flere virksomheder henvender sig, fordi de gerne vil på TikTok.

– Appens algoritme finder lynhurtigt ud af, hvad der fanger brugerens opmærksomhed, forklarer Malene Priebe Hold, og mange bruger op til en time dagligt på appen.

Ikke kun for børn og unge

Mange ser nok TikTok som en app for børn og unge. Og 41 procent af appens brugere er også under 24, men det mener Malene Priebe Hold ikke skal holde virksomheder fra platformen.

– Det er for det meste de unge, der bruger nye platforme til at starte med, men som platformen vokser, kommer de ældre også. Og fra et marketingperspektiv skal man huske, at de unge er den nye generation af forbrugere.

USA kan ofte fungere som en krystalkugle for digitale tendenser, og der er TikTok blevet brugt flittigt det sidste år – også af den ældre generation.

– I forbindelse med Black Lives Matter og præsidentvalget i USA blev TikTok flittigt brugt. Folk har brugt det til at opfordre andre til at stemme eller kæmpe for rettigheder. Det egner platformen sig godt til, forklarer Malene Priebe Hold.

Stor organisk rækkevidde

Hun mener, at noget af det mest spændende ved TikTok er, hvor mange mennesker ens indhold kan nå ud til, uden at en virksomhed skal betale for annoncering. Med andre ord platformens organiske rækkevidde.

– Det er en generel regel, at der er større organisk rækkevidde på nye platforme end på de ældre. På platforme som Facebook og Instagram, som virksomhederne for længst har opdaget og er til stede på, er den organiske rækkevidde mindre. Der må virksomhederne betale for annoncering, hvis de vil nå ud til flere med deres indhold, forklarer hun og tilføjer:

– I 2021 tror jeg, vi vil komme til at se flere annoncer på TikTok, men når det er sagt, vil der stadig være stort potentiale for stor organisk rækkevidde.

Ifølge Malene Priebe Hold holder mange virksomheder sig tilbage fra at komme på TikTok. De venter på, at der er flere konkrete tal og eksempler på, hvad andre har opnået med appen.

– Vi kan se nu, at hvis man startede en organisk profil på Instagram og prøvede at få den til at vokse organisk, vil man aldrig kunne gøre det lige så hurtigt som på TikTok. Det vil også blive sværere på TikTok, som annoncering bliver en større og større del, siger hun.

– Man skal som virksomhed spørge sig selv: Hvor ofte sker det, at der kommer et nyt socialt medie, der boomer, og som har så stor organisk rækkevidde? Hvis man stiger på toget nu, vil man kunne opbygge en kæmpe følgerbase fra bunden.

Markedsføring, der ikke ligner markedsføring

Malene Priebe Hold har set flere eksempler på danske virksomheder, som prøver at bruge TikTok, men som ikke lykkes med det, fordi de ikke har sat sig ordentligt ind i kulturen på appen.

– Det, der er supervigtigt ved TikTok, er at forstå appen, forstå trends, der er gået viralt og hoppe med på dem. Hvis man kan formå at give en viral trend et personligt twist med sit brand, så har det bare langt større chance for at performe godt.

På TikTok skal indholdet ikke være poleret – heller ikke kommercielt indhold fra virksomheder. Malene Priebe Hold fraråder, at virksomheder for eksempel lægger deres gamle reklamefilm op og forventer, at folk vil interagere med den.

– Det er markedsføring, der ikke ligner markedsføring, hvor brugerne får noget, der giver dem værdi. Det er ikke et statisk billede af et par sokker. Jeg tror, det er et godt billede på, hvilken retning markedsføring generelt går i: Det er meget mere content-baseret, og det er afgørende, at du skaber kreativt indhold.

Hun tror, at mange virksomheder ville blive overraskede over, at det eneste, de har brug for for at lave godt TikTok-indhold, er en telefon.

Ukendt territorie

For at forstå sproget og kulturen på TikTok mener Malene Priebe Hold, at det er nødvendigt at sætte sig ned og gå på opdagelse i appen.

– Man vil hurtigt se, at det er de samme koncepter og de samme sange, som trender. Det er en meget dynamisk app, hvor trends skifter fra uge til uge, forklarer hun, og derfor handler det om at følge med for at spotte, hvilke trends en virksomhed kan hoppe med på.

– Det kræver et kreativt hoved, der kan sætte sig ind i tingene. Det handler om at prøve nogle ting af og finde ud af, hvad der performer godt på ens egen kanal, siger hun og afslutter:

– For mig er det en no brainer at hoppe med på det her tog som virksomhed og tilpasse sig de nye tider. Det er jo det, man er nødt til i digital markedsføring.

Line Beierholm Skydsgaard

Studerer Cognition & Communication på Københavns Universitet og har en bachelor i kommunikation og engelsk fra Roskilde Universitet.

Back To Top
×Close search
Search