skip to Main Content

Arbejdsliv

Er du startet i nyt job hjemmefra?

At starte på en ny arbejdsplads kan være nervepirrende, og når du skal onboardes online, kan det måske virke lidt mere kompliceret. For hvordan navigerer du i et nyt job, når det foregår hjemmefra?

Hvis du i denne tid lander et nyt job, er der stor sandsynlighed for, at virksomheden er nedlukket grundet corona, hvilket betyder, at de fleste arbejder hjemmefra. Så hvem skal du ringe til, hvis du er i tvivl om noget, og hvordan lærer du dine nye kollegaer at kende?

Trein Møller er karrierekonsulent hos Kommunikation og Sprog, og hun giver dig her nogle gode råd til, hvordan du får en god start på dit nye job, selvom du skal møde de fleste af dine nye kollegaer online eller over telefonen den første gang.

Find ud af, hvordan kulturen er

Under normale omstændigheder vil du efter kort tid finde ud af, hvordan kulturen er på din nye arbejdsplads. Men det er der ikke mulighed for nu, for du kan ikke lægge mærke til de uskrevne regler ved blot at observere og lytte.

Det kan derfor være en god idé, at du taler med din nye chef eller nærmeste kontaktperson og spørger, hvordan de griber samarbejdet og det kollegiale an.

”Det er ikke en samtale, du skal være bekymret for, og du skal ikke føle dig i vejen eller besværlig. I virkeligheden viser det, at du er på forkant”, siger Trein.

Den virtuelle kaffemaskine

Når du sidder derhjemme, kan du måske få følelsen af, at du skal lave noget hele tiden, og tiden hvor du snakker med dine kollegaer, kan føles uproduktiv.

Ifølge Trein Møller er det vigtigt, at vi har et godt kollegaskab, for at vi fungerer:

”Vi skal have føling med hinanden, og det er en del af det at blive onboarded, at man ved, hvem hinanden er”.

Hør din chef, hvem der er dine tætteste samarbejdspartnere, hvem du under normale omstændigheder deler kontor med eller løser opgaver med – og måske om der er fælles onlinefrokoster, daglige tjek-ind eller team-møder, som du kan deltage i.

Disse virtuelle mødesteder vil gavne dig, når du endelig kan møde dine kollegaer ved den rigtige kaffemaskine, så du ikke føler dig ny til den tid.

Den faglige onboarding

Den sociale onboarding er vigtig for at fungere på arbejdspladsen, men du skal også sikre dig, at du følger med fagligt. For når vi sidder derhjemme, og oplæringen foregår online, ryger deltaljerne nemmere.

Forventningsafstem derfor løbende, så du ikke kun holder dig for øje, hvad der skal gøres, men også hvordan det skal gøres, så det passer til din nye arbejdsgiver.

”Træk på dine studiemetoder, og vær sikker på, at du har forstået opgaven rigtigt. Alle ved godt, at du er ved at træde ind i en ny opgaveportefølje”, siger Trein Møller.

Snak med dine kollegaer

Når du rækker ud til dine kollegaer, anbefaler Trein, at du gør det telefonisk:

”Vi er mere alene, end vi plejer. At få talt med et andet menneske kan derfor være kærkomment, og når du skal lære dine nye kollegaer at kende, sker der noget andet, så snart du har dem i røret”.

En corona-erfaring, hun har gjort sig, er, at mange er begyndt at skrue op for telefonsamtalerne, hvor medarbejdere, i stedet for at sende fire mails frem og tilbage, klarer det over en telefonsamtale.

Brug din chef til at finde ud af, hvordan tonen er på din nye arbejdsplads. Nogle steder er det helt okay at sende en mail til hele afdelingen, hvor du skriver ’Hey, jeg er ny. I ved ikke, hvem jeg er. Jeg glæder mig til at lære jer at kende, og jeg kommer nok til at ringe mere til jer, end jeg ville gøre, hvis alt var almindeligt’.

Andre steder foregår det på en anden måde, men du finder kun ud af det ved at spørge din nærmeste kontaktperson.

Husk, at Kommunikation og Sprog altid er klar til at hjælpe dig, hvis du har spørgsmål eller har brug for flere gode råd. Book en karrieresamtale her.

Kirstine Stagis

Har en bachelor i kommunikation og digitale medier og læser en kandidat i kommunikation på Aalborg Universitet i København.

Back To Top
×Close search
Search