skip to Main Content

Trivsel

Hvad dræner din motivation?

Ord som ensomhed, ensformighed og håbløshed er blandt de foretrukne ord, når vi studerende skal svare på, hvad der dræner vores motivation. Men hvad kan vi gøre ved det?
Det hjælper stressrådgiver og mentaltræner Thomas Pape os med.

Mandag den 22. marts afholdte KS i samarbejde med mentaltræneren Thomas Pape webinaret “Sådan fastholder du viljestyrke, motivation og fokus under corona”. For nedlukningen rammer studerendes trivsel, og flere udvikler pandemisk stress.

Det er derfor vigtigt for os studerende at finde nogle værktøjer til, hvordan vi studerer og arbejder hjemmefra og samtidig er sociale igennem en pandemi.

Find dit hvorfor

Ifølge eksperten skal du finde dit ”hvorfor” for at blive motiveret til at møde op hver dag, læse hver dag og løse opgaver hver dag. For hvorfor skulle du stå op fra sengen, hvis du ikke ved, hvorfor du gør det?

Ifølge undersøgelse fra HOPE mener 70 procent af studerende, at corona har fjernet noget af glæden ved at uddanne sig. Manglen på glæde kan udfordre din motivation til at studere i din dagligdag, så start med at finde dit hvorfor.

Start med en plan?

Når du har fundet dit hvorfor, kan du begynde at strukturer din dagligdag. For ifølge Thomas Pape skal studerende prøve at skabe så mange vaner som muligt i en tid, hvor pandemien gør os usikre på, hvad morgendagen bringer. Vaner giver dig en stabil og sund hverdag – du kan prøve at starte med at finde den perfekte studieteknik, der skaber mere overskud.

“Struktur er din ven i disse måneder. Derfor kan du med fordel arbejde i små intervaller og belønne dig selv igennem dagen med en kop kaffe, et æble eller en gåtur. Du skal have noget at se frem til i løbet af dagen,” siger Thomas Pape.

Derudover nævner Thomas Pape, at søvn ”rydder alle forsider” for, hvad der er vigtigst for studerende. Søvn giver dig nemlig energi og overskud.

Normalisering

Thomas Pape siger, at det er helt normalt at føle sig trist eller umotiveret under nedlukningen. For at hindre det benytter han sig af talemåden “få det ud. Få det væk”.

”Få det ud” handler om at kunne tale om dine problemer i pandemien og turde tage dialogen med en tillidsværdig person. Studenterbrød har tidligere snakket med erhvervspsykolog Stine Reintoft om, hvordan du kan tage samtalen om det, der er svært under pandemien.

”Få det væk” skal bruges til at få dine tanker væk fra alle dine bekymringer, så du kan lade op. Mange studerende svarer at gåture, samtaler med venner, tid i naturen og kreative projekter er det, som lader dem bedst op til næste dag.

Adskil dit studie og fritid

Skab nogle rammer for, at du kan arbejde som en normal arbejdsdag. I øjeblikket har mange studerende færre planer end normalt, og derfor kan man nemt falde i fælden, hvor opgaver og lektier udskydes til en time senere eller dagen efter.

Derfor skal du forsøge at finde en rytme, hvor du skaber rammer for, hvornår du skal arbejde, og hvornår det er tid til at pleje dig selv. For du kan altid lave mere, læse mere eller ændre noget i en opgave. Derfor vil en fast tidsramme for dit arbejds-jeg hjælpe med til at skabe stabilitet i din hverdag.

Pas på de digitale vaner

Ifølge Thomas Pape skal du prøve at lægge mobilen fra dig en hel dag. Det vil få dig til at indse, hvilke mobilvaner du har. Du vil formentlig erkende, at du øger din motivationsevne ved at fjerne mobilen, fordi du tillader dig selv at fordybe dig.

Tip: Du kan starte med at fjerne mobilen i 30 minutter.

Du kan få flere råd fra Thomas Pape her

Jakob Haahr Rasmussen

Studerer til dagligt kommunikation på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i Emdrup.

Back To Top
×Close search
Search