skip to Main Content

Sociale medier

Trolde og hvordan du håndterer dem som professionel kommunikatør

Hvem er troldene, der sidder bag skærmen og sviner fremmede mennesker til? Hvorfor gør de det? Og hvordan kan man som community manager forebygge troldeangreb? Det gør specialist i digital kultur Maia Kahlke Lorentzen dig klogere på.

Maia Kahlke Lorentzen er en del af Cybernauterne, som arbejder med digital kultur og cybersikkerhed. Hun har skrevet bogen ’Kan trold tæmmes?’, der handler om trolling og hadkultur på sociale medier, og om hvordan trolde håndteres professionelt.

Du kan enten læse Maia Kahlke Lorentzens gode råd til at håndtere trolde i denne artikel eller lytte til hele interviewet. Desværre halter lydkvaliteten i starten af interviewet – det beklager vi!

Hvad er trolling?

Ordet ’trolling’ blev oprindeligt brugt om en fiskeriteknik, hvor man trækker sin madding igennem vandet og håber på, at fisken spiser det. Det svarer på mange måder til det, trolling er i dag. Trolden smider en kommentar eller noget indhold på for eksempel et debatforum som madding i håb om, at folk bider på og reagerer.

Der er et spektrum af trolling, som går fra det lidt sjove og satiriske til chikane eller det, man omtaler som digital vold, hvor folk får hadbeskeder eller trusler. Og så kan det også handle om at afspore debatter.

Hvem troller, og hvorfor gør de det?

Det er ikke en bestemt personlighedstype, der troller. Der er mange, som man ville betragte som pæne og ordentlige mennesker, som fra tid til anden kan finde på at trolle. Før i tiden var det meget en internet-nørdeting at trolle på nogle meget specifikke måder, men der er sket en udvidelse – både af hvem, der har den her adfærd, men også af begrebet.

Nogle troller, fordi de synes, det er sjovt og underholdene. Der er andre, der gør det af ideologiske årsager. De gør det måske for at afspore en samtale eller få retorisk magt over andre. Så er der nogle, der gør det af egoistiske årsager for at få et eller andet ud af det. Og så er der medløbere, som troller, fordi de er en del af en gruppe, der gør det. Medløberne tænker måske ikke videre over, hvad det egentlig er, de skriver.

Hvordan afværger eller pacificerer du en trold?

Som community manager må du ikke ignorere trolling, der foregår i dine digitale rum og forstyrrer samtalen for alle andre. Men hvordan trolden skal håndteres, kommer an på, hvilken trold du møder.

Det er vigtigt at kigge på, om trolden har en fair kritik af din virksomhed. Så kan man jo ikke forvente, at de går deres vej, før de har fået et godt svar.

Nogle trolls kan være organiseret et eller andet sted fra, fordi de ikke kan lide det, din virksomhed laver.  I så fald skal du finde ud af, hvor de kommer fra og måske blokere dem.

Hvis det er dine kunder eller medlemmer, som har en legitim vrede, er det nødvendigt at lytte til dem – også hvis de bruger grimt sprog. Måske er deres adfærd ikke legitim, men indholdet i det, de siger, er fair, og så er det noget, du skal adressere. Men hvis folk ikke har noget konstruktivt at sige, skal du overveje at blokere dem.

Og hvis det er nogen, der chikanerer andre deltagere i debatten, bør du også blokere dem.

6 trin til at skabe bedre digitale rum

1. Rammesæt din virksomheds digitale rum
Hav tydelige retningslinjer, som du gør opmærksom på ind imellem. Du kan både have vide rammer, hvor du giver folk relativt lang snor, eller stramme rammer, hvor du sletter ting hurtigt.

2. Find ud af, hvordan du vil håndhæve din politik
Får folk en advarsel? Giver du dem mulighed for at rette deres kommentar? Eller smider du dem direkte ud?

3. Vær til stede
Hvis du gerne vil have engagement på dine sociale medier, er det vigtigt at bruge krudt på at følge med i kommentarerne på dine opslag – også de positive kommentarer; det får du også et sjovere job af. Og så er det vigtigt at gå ind tidligt i processen og vurdere, om noget har potentiale til at eskalere, og om du måske skal lukke det ned for debatten eller allokere nogle ekstra ressourcer til at moderere.

4. Find ud af, hvem dine trolde er
Hvis du bare går ind og siger ”tal ordentligt”, men ikke har gjort dig nogen overvejelser om, hvem der er på spil, kan du meget vel ramme forbi.

5. Tænk over indholdet i det, der bliver sagt
Det kan godt være, selve sproget er ordentligt, men derfor kan indholdet godt være for eksempel racistisk. Og det har du som community manager ansvar for at rydde op i. Omvendt kan det, hvis der er noget legitimt i kritikken, være problematisk at lukke ned for den, kun fordi sproget er grimt. En god rettesnor er at vurdere, om der er et reelt dialogønske fra trolden, eller om vedkommende bare er interesseret i at overtage jeres digitale rum.

6. Du skal ikke være bange for at blokere folk
Hvis nogen er destruktive og kommer igen og igen og altid skriver noget ubehageligt, så kan det være, der skal lukkes ned for dem, fordi de ikke kan finde ud af at opføre sig ordentligt. Du ville jo også udelukke en person, der altid ødelagde den gode stemning, fra dine fysiske arrangementer.

Hvis du vil vide mere om, hvordan du som professionel kommunikatør kan håndtere trolde, kan du melde dig til et online arrangement, hvor Maia Kahlke Lorentzen deler ud af sin viden. Arrangementet er et af to arrangementer, men du kan sagtens deltage, selvom du ikke deltog i det første, som allerede er afholdt.

Arrangementet foregår onsdag den 14. april 9.30-11 og er gratis for medlemmer af Kommunikation og Sprog.

Line Beierholm Skydsgaard

Studerer Cognition & Communication på Københavns Universitet og har en bachelor i kommunikation og engelsk fra Roskilde Universitet.

Back To Top
×Close search
Search