skip to Main Content

Sociale medier

Eksperiment: En fagforening på TikTok

Efter at have hørt meget snak om TikTok har vi i KS valgt at give platformen et skud for at se, hvad den kan. Og så er det jo perfekt, at vi har en formand, der elsker at danse.

På TikTok er indholdet skørt, sjovt og hurtigt, men det kan samtidig være lærerigt, og brugerne er ikke bange for at tage fat i svære problemstillinger. Formatet er korte videoer på op til 60 sekunder, hvor lyden er i fokus, og brugerne memer alle mulige scenarier til sange eller andre lydbidder.

Fordommen om TikTok er, at det kun er børn, der bruger appen. Og det er nok grunden til, at mange virksomheder har været tilbageholdende med at oprette en profil. Men i et podcast for Kommagasinet fortalte TikTok-ekspert Malene Priebe Hold, at appens danske brugere faktisk er ældre, end mange antager. Hun fortalte også, at fordi TikTok er en forholdsvis ny app, er der stadig et vindue, hvor man kan opnå stor organisk reach – altså nå mange mennesker uden at betale for annoncering.

Podcasten gjorde os nysgerrige på, om TikTok kunne være et sted for en fagforening, og vi blev enige om, at der kun var en måde at finde ud at finde ud af det på: Det skulle prøves.

En formand med ‘ice in the veins’

Heldigvis har vi en formand, som er frisk på vores ideer, selvom de virker skøre. Han var med i vores allerførste TikTok, som du kan se nedenfor,  og vi kan afsløre, at det ikke bliver den sidste, han medvirker i.

Nu tænker du måske: Hvorfor står formanden på et bord, og hvad laver han med armene? TikTok har sit eget sprog og sine egne jokes, som man skal tappe ind i for at få succes på platformen. Det, Per laver med armene, er en basket ball-reference, som betyder ”ice in the veins” og er et udtryk for, at man er god til at holde hovedet koldt – selv i pressede situationer.

Følg med i vores eksperiment

Efter to uger på platformen er vi endnu ikke gået viralt – suk – men vi kan til gengæld se, at der er noget om snakken i forhold til den organiske reach. For eksempel er videoen med citronmånen nået ud til over 4.000 mennesker – og det til trods for, at vi stort set ikke har nogen følgerbase endnu.

Vi er spændte på at se, hvad platformen kan, mens vi har det sjovt med at eksperimentere med at lave forskelligt indhold og hoppe med på TikTok-trends. Hvis du har lyst til at følge med i eksperimentet, kan du følge os her.

Line Beierholm Skydsgaard

Studerer Cognition & Communication på Københavns Universitet og har en bachelor i kommunikation og engelsk fra Roskilde Universitet.

Back To Top
×Close search
Search