En stor del af os danskere har altid bidraget til det frivillige arbejde, og i de seneste år er antallet af frivillige steget til 40 procent.
Tekst / Viktor Zohrani, KS-studenterkoordinator, AAU
Foto / Marten Bjork
Udgivet / September 2021
Over 40 procent af det samlede antal frivillige er unge mellem alderen 19 til 29, og dette giver god mening. For mens mange mener, at det er en måde at give tilbage til samfundet på, er det, udover det, en mulighed for at udfolde det materiale, vi unge får med fra klasselokalerne og bruge det i praksis.
Men hvorfor bør man få et frivilligt arbejde som studerende? En af fordelene er, at man får skabt et netværk, som kan være værdifuldt senere i din karriere. Der er mange forskellige organisationer, der er drevet af frivillige, og som har kontakter i den branche, de er i. Dette betyder, at du kan skabe kontakter og netværke i de organisationer, du befinder dig i og dermed bruge det i dit senere arbejdsliv. Alle de kollegaer, du får på dit frivillige job, kommer sandsynligvis også til at være indenfor den branche, du skal være i, og du får dermed livslange kollegaer, som du kan sparre med, selvom I ikke laver præcis det samme.
Hvis du ikke har været frivillig før, kan det godt lyde, som om du skal fylde kaffekander op og tørre borde, men det er langt fra sandheden. I mange frivillige organisationer i kommunikations- og marketingbranchen findes der forskellige stillinger, hvor nogle har hele sociale medier hold, som arbejder sammen for at skabe synlighed, i nogle tilfælde er der også lederstillinger. På den måde kan du konkretisere, hvad det er, du har brug for for at forbedre dine kompetencer allerede nu, så du er bedre stillet til arbejdslivet forude.
Sidst men ikke mindst er frivilligt arbejde en god mulighed for at udvikle sig personligt. Når man møder nye mennesker, prøver nye arbejdsopgaver og bliver sat i situationer, som er uvante, er det med til at udvikle en personligt, og det er lige præcis det, som frivilligt arbejde kan gøre for dig. Der er mange, der vælger et frivilligt arbejde, som er studierelevant, og det er med til at udvikle dine faglige og personlige kompetencer og udvide dit netværk, som er utroligt vigtigt, når man er i kommunikations- marketingbranchen. Derudover giver et godt stykke vellykket arbejde troen på en selv, og hvis man allerede har den indstilling, før man kommer ud på arbejdsmarkedet efter endt uddannelse, kan det kun gå godt derfra.