Skip to content

Tips og tricks

Sådan undgår du at blive overset på LinkedIn

LinkedIn er stadig et ukendt terræn for mange af os studerende, der famler rundt i blinde på det professionelle og seriøse sociale medie. Derfor trækker Studenterbrød i de blå farver, når vi sammen med KS Konsulenten Trein Møller kigger på, hvordan studerende undgår at blive overset på LinkedIn.

Som en start bør du kigge på din profil og en mulig make-over, så den er opdateret, som du gerne vil have den. Hvis du er på bar bund, har Trein Møller lavet en udførlig guide for, hvordan du går fra skrot til slot på LinkedIn.

Ifølge Trein Møller er din profil en passiv tilstedeværelse på mediet. At have en flot profil på LinkedIn svarer til at tage til Roskilde Festival for at blive i teltet, og alligevel undre dig over, hvor festen bliver af. Sagt på en anden måde er den gode profil på LinkedIn armbåndet, som giver adgang til festen med netværk og kontakter. Men din aktivitet på mediet, er det som sørger for, at du ikke bare gemmer dig i teltet og bliver overset.

Du skal skabe legitimitet om din profil

Legitimitet på LinkedIn handler om at understøtte din profil via din aktivitet på mediet. Det vil sige, at når du liker, deler eller viser dine produkter, så skal det altid være med fokus på, at det passer til samme fortælling som din profil.

”Når jeg taler om legitimitet, betyder det, at du skal være klar over din måde at præsentere dig selv på.  Det handler om ikke at overdrive eller lyve i dit CV, at opføre sig ordenligt og ikke spamme netværket med salg eller indholdsløse opslag. Din aktivitet definerer den måde, du bliver mødt på, og det omdømme du opbygger,” siger Trein Møller.

Tip fra Trein: Prøv at spørge dig selv, om det, du skal til at like/dele, støtter din fortælling.

De tre vigtigste elementer

Det vigtigste for at være på LinkedIn er ifølge Trein at være helt skarp på, hvem du er som professionel person.  Du skal tænke på, hvilken medarbejder elle samarbejdspartner du er og så skabe en fortælling ud fra det.

Du skal vinkle alt indhold efter den profil, som du har lavet. Det bliver din rettesnor for det indhold, du deler eller liker. Det gør, at når du er i tvivl, om du bør dele eller like noget, så kan du spørge dig selv, om det understøtter din profil.

Som tredje element bør du være ærlig og autentisk om, hvem du er.
”Det gælder både din status som studerende, det er helt OK at være i gang med en uddannelse og føle sig ny i et fagområde. De fleste vil gerne hjælpe dig i gang, og synes det er cool, at du er fagligt nysgerrig,” siger Trein Møller.

Ifølge karrierekonsulenten gør det samme sig gældende for din personlighed. Hvis du godt kan lide, at der er styr på tingene, så lad være med at lade som om, du er kaospilot. Og selvom du lukker baren hver fredag, så behøver du ikke at fortælle om det på LinkedIn. Ved at lyve ender du bare med at skuffe kommende kollegaer og føle dig fejlcastet.

Sådan går du i gang

Du kan selv sætte samtalen i gang ved at lave et post. Flere vil tænke, det er grænseoverskridende at lave opslag, og nok derfor er der få, der gør det. I grove træk siger man, at 90% læser, 9% liker og 1% leverer content. Hvis du tør, er der ikke mange at dele rampelyset med, mener Trein Møller.

”Vær opmærksom på, at din interaktion på LinkedIn går i to retninger. Den, som har lavet opslaget, bliver adviseret om dit like eller kommentar. Hvad vigtigere er, din interaktion med et opslag popper op i feedet hos alle dine kontakter. Det betyder, at dit netværk kender dig for det, du gør. Din tilstedeværelse på LinkedIn defineres af din aktivitet,” siger Trein Møller.

Du skal bruge LinkedIn som dit professionelle netværk. Her skal du ikke nødvendigvis tænke, at du skal linke op med mennesker, fordi de kan give dig et job. I stedet siger Trein:

”Dem, du beder om at tilføje dig til deres netværk, kan ikke give dig et job, de kan i stedet gøre dig klogere på din faglighed, de job du gerne vil have, og de retninger du kan gå.”

Prøv at udvide dit netværk med dem du kender, eller følg nogle af dine rollemodeller, så du forbedrer dit feed ud fra din fortælling. Og hvem ved, måske du bliver headhuntet, ligesom Mia gjorde via LinkedIn.

Webkonsulent i Kommunikation og Sprog

Back To Top
Search