skip to Main Content

Marketing

Matas på TikTok: ”Det er kikset at sætte boomere til at lave indhold til unge mennesker”

I august 2021 postede Matas deres første content på TikTok. Matas havde et stærkt ønske om at kommu-nikere til og med den unge generation – generation Z, hvilket de kunne se på data fra deres hidtidige soci-ale medier, at de ikke formåede. Derfor opstod ideen om at gå på TikTok, da man gerne ville være der, hvor netop de unge er. Maja Fabech, der er head of SoMe og Influencers hos Matas fortæller her, hvor-dan Matas’ rejse ind i TikTok-universet har været.

 ”Med vores content forsøger vi at tale til en ret snæver målgruppe i virkeligheden. Det er de 18-25-årige, som vi prøver at nå ud til. Det formår vi ikke via vores andre kanaler,” siger Maja Fabech

For netop at nå denne målgruppe, forsøger Matas at følge bestemte trends og dele content, som er relevant for lige præcis de unge.

”Det er en helt anden måde, man taler til forbrugeren på TikTok. På vores andre kanaler er vores content meget brandspecifik, hvorimod vi på TikTok forsøger at være mere modtagerspecifikke. Her ser vi først og fremmest på, hvad der optager vores målgruppe – og det er underholdningsværdien, der er det vigtigste her.”

På Matas’ Instagram-profil er der eksempelvis langt større vægt på selve produkterne og deres egenskaber, imens strategien på TikTok først og fremmest er at underholde.

Ifølge Maja, er det også vigtigt, at man, når man kommunikerer på TikTok, er bevidst om, at ens indhold potentielt kan nå ud til nogle meget unge mennesker, som ligger udenfor målgruppen, hvorfor det er vigtigt at huske, at man skaber et trygt rum og viser i sin kommunikation, at man er åben og imødekommende overfor alle slags mennesker.

Desuden nævner hun, at TikTok har budt på en række udfordringer for kommunikationsteamet, som man ikke havde set komme.

”Det var en helt ny platform og en helt ny måde at lave content på. Sprogbrugen var helt anderledes, og det var en ny måde at tale sammen på, som rigtig mange af os i teamet ikke rigtig er med på. Så vi skulle også ud at have fat i nogle unge mennesker, da det ville være kikset at sætte en flok boomere til at lave indhold til unge mennesker.”

Derfor har man faktisk ikke valgt at bruge ansatte fra Matas’ SoMe team som ansigter udadtil i indholdet på TikTok. I stedet er tre af Matas’ butikselever blevet sat på opgaven med at kreere indhold, hvilket de ifølge Maja klarer rigtig godt, muligvis fordi de allerede er dedikerede til Matas, idet de har valgt at være elever netop der og kender virksomheden. Hun tilføjer, at de tre elever har fingeren på pulsen med hensyn til, hvad der sker på TikTok samtidig med, at de kender Matas produkter og kundernes behov. Derfor er de også selv med til at komme med ideer til indhold, og selvom Matas arbejder sammen med et kommunikationsbureau, der står for en stor del af planlægningen af indholdet til TikTok, så bliver eleverne med stor succes inddraget i processen.

”Det har været en helt fantastisk oplevelse. TikTok er noget af det, jeg glæder mig allermest til at skulle op og lave mandag morgen. Det er en virkelig fed platform og et virkelig fedt publikum med enormt meget energi og dynamik. Så jeg elsker det her projekt, og så hjælper det også, at vi er blevet taget helt vildt godt imod af vores unge kunder og af branchen i det hele taget.”

Maja Fabechs råd til virksomheder eller organisationer, som overvejer TikTok er:

”Selvom jeg langt fra er ekspert, så kan jeg sige, at det gælder om at finde nogle unge mennesker, som kan være foran kameraet og som kan være med til at skabe indhold ­– eller sørge for at de mennesker, der står foran kameraet, har en anden form for appel til ens målgruppe.”

Hun tilføjer, at man virkelig skal lave en dedikeret indsats, hvis man skal lykkes med TikTok. Og siger:

”Det er jo vores unge generation, der har været med til at skabe det her medie og gjort det til det, det er ved at være bidragsydere og levere indhold dertil. Og hvis man så kommer tromlende med sådan et boomer-setup, så kan man jo godt forstå, at det kan virke sådan lidt ligegyldigt eller måske ligefrem invasivt.”

Det behøver således ikke være et generation Z-menneske, der står foran kameraet på TikTok, men det skal give mening, at man har valgt netop den person, siger hun.

Til sidst siger Maja: ”Det er også sindssygt vigtigt, at man har det sjovt med at lave indhold til TikTok, da modtageren godt kan mærke energien og det engagement, der ligger bag. Det vigtigste er, at man selv synes, at det er fedt at arbejde med.”

Studerer interkulturelle markedsstudier med tysk på KU & CBS

Back To Top
Search