skip to Main Content

Karriere

Inspiration til jobmuligheder som kommunikations- eller sproguddannet

”Nåh, hvad kan du så arbejde med, når du er færdig?” Du har sikkert fået spørgsmålet før. Velmenende familiemedlemmer, som ikke helt forstår, hvilke job man kan få, når man eksempelvis læser kommunikation, medievidenskab eller dansk. Og måske er du faktisk ikke helt klar over det selv – og det er okay! Vi har samlet en oversigt, der kan tjene til inspiration til, hvad du kan snuse efter, når du engang skal ud og lande dit første ”voksenjob”.

Min erfaring er, at mange har svært ved at finde ud af, hvad de gerne vil arbejde med, når de en dag er færdiguddannet. Jeg har derfor samlet et overblik til inspiration eller afklaring.

Marketing

Marketing spænder efterhånden bredt og kan dække alt fra content marketing til B2B marketing til influencer marketing. Grundlæggende er marketing en måde for virksomheder at øge deres salg af en vare eller ydelser. Marketing handler dog ikke kun om reklame. Reklame kan rigtigt nok være en del af marketing, men marketing strækker sig fra ideen af et produkt til udarbejdelse og salg af produktet. Dertil kommer også den branding af selve virksomheden.

SoMe og digitale medier

I forlængelse af marketing kommer SoMe som en underkategori, men alligevel som en hel disciplin for sig selv. Sociale medier er konstant i udvikling og er efterhånden blevet en fast del af de fleste virksomheders kommunikationsstrategi. Det bruges både i form af branding af produkter, synliggørelse af virksomheder og for at fremme virksomheders budskaber. Det fede ved at arbejde med sociale medier er, at det både er kreativt og kommunikativt strategisk. Det skal både kommunikere virksomhedens værdisæt, indfange målgruppen på en letfordøjelig måde og sælge et produkt og/eller budskab.

HR og administration

HR (human ressources) er vigtigt for, at en arbejdsplads kan fungere. HR-afdelinger har ansvaret for personalet på en arbejdsplads og står for alt, som berører ansatte og deres forhold. HR står blandt andet for ansættelser, rekruttering af personale, arbejdsmiljø og trivsel på arbejdspladsen.
Trivsel på arbejdspladsen er vigtigt, da det skaber bedre og mere effektive medarbejdere, og HR er derfor en central del af en velfungerende virksomhed.

PR

PR eller public relations er strategisk kommunikation, der igennem virksomheders interne og eksterne relation har til formål at styrke virksomhedens omdømme bland omverdenen. Dette kan både være i forhold til at skabe tætte relationer til kunder, men også relationer til pressen. En af de mest velkendte eksempler på PR er pressemeddeler. Her kan en virksomhed for eksempel fortælle om et produkt, fortalt ud fra en interessant vinkel, som sendes til relevant medier.

Web og IT

Internettet er under konstant forandring, og der er derfor også behov for kommunikatører, som kan kommunikere til web og har styr på kodesprog som HTML og CSS. Som IT/web-kommunikatør bliver du en blækspruttekommunikatør, hvor især kombinationen af at kunne kode og kommunikere er eftertragtet hos arbejdsgivere. Du kan blandt andet komme til at arbejde med udvikling af digitale løsninger samt brugervenlighed af disse løsninger, webbaseret kommunikation og formidling og interaktion mellem digitale produkter og modtager.

Tv-produktion

I en anden del af kommunikationsfaget findes TV-produktion. Her kan du blandt andet komme til at arbejde med ideudvikling, research, casting og pitching. Man vil som kommunikationsuddannet kunne komme til at arbejde med underholdnings- eller livstilsprogrammer og journalistiske talkshows. Så hvis du er mere til mediedelen af kommunikation, er TV-produktion også en mulighed.

Studerer kommunikation på Aalborg Universitet København

Back To Top
Search