Studenterbrød har spurgt forperson for Kommunikation og Sprog, Cathrine Holm-Nielsen, hvad der efter hendes mening var de vigtigste ting, der skete i kommunikationsverden i 2022. Vi har her forsøgt at give dig et overblik over de vigtigste temaer, der ifølge Cathrine kan deles op i tre overordnede overskrifter: teknologi, kommunikationsfagligheden – hvor den er på vej hen – samt andre tendenser i tiden.
Tekst / Kristine Gaumitz Storm
Foto / Kelly Sikkema
Udgivet / Januar 2023
Teknologi
Teknologimæssigt er der ifølge Cathrine sket et skred med tilblivelsen af ChatGPT, som er en open AI – altså kunstig intelligens, der kan besvare alverdens spørgsmål. Den har nogle begrænsninger i forhold til, at den kun kan se på data, som allerede er genereret. Dvs. du ikke kan spørge den, hvordan vejret bliver i morgen, men når det er sagt, så kan den kan rigtig meget andet, eksempelvis lave et opslag til sociale medier eller lave et oplæg om noget historisk. Der er også sket noget med de platforme, der arbejder med AI-produceret grafik, fordi de er blevet ret gode. Det er programmer som Midjourney og Dall-E. Deres fremkomst betyder, at man kan bruge dem som instrumenter, og det er interessant i forhold til vores fag, siger Cathrine, fordi det kommer til at have indflydelse på, hvordan vi arbejder i fremtiden. ”Vi skal allerede nu tænke over, hvordan det kommer til at ændre vores arbejde fremadrettet”, siger hun.
Bæredygtighed
Generelt er det uhyre vigtigt at overveje K-fagets udvikling og følge med i, hvor det er på vej hen. I KS har vi kigget på, hvilke kernekompetencer kommunikatører skal dyrke endnu mere nu og i fremtiden for at imødekomme omverdenens krav, forklarer Cathrine. Bæredygtighed har været en af de helt tunge kompetencer på vægtskålen i 2022, og det kommer vi ifølge forpersonen til at tale endnu mere om i 2023.
Valgkamp på TikTok
Cathrine nævner også en række andre tendenser og begivenheder, som har været relevante set fra et kommunikationsperspektiv i årets løb.
Under valgkampen fik kommunikatørerne lidt slag for at være ”de kolde hænder”, så vi er ifølge hende i hvert fald ikke nået dertil i 2022, hvor vi er enige om, at kommunikationsfaget er et vigtigt fag, og at kommunikation også betyder borgernærhed i form af eksempelvis digitalisering
Man kan ifølge forpersonen ikke komme udenom at tale om politikernes tilstedeværelse på TikTok under valgkampen, hvor det har influeret valgkampen – især hos det unge segment. ”Det har været interessant at se, hvordan det på TikTok ikke handler om det politiske budskab i lige så høj grad, som det handler om at sælge et unuanceret og hurtigt budskab”, siger hun.
En spændende præsident
Cathrine nævner også præsident Zelenskyj som en interessant kommunikationscase, da han har brugt sig selv og har brugt kommunikationsfaget som instrument til at positionere sig selv og være til stede på de sociale medier og i den trykte presse, hvor han blandt andet var i magasinet Vogue med sin kone. Han har talt sin sag og etableret en stærk sympati for sin sag. Denne form for sympati medfører bland andet, at vi bedre kan forholde os til energikrisen, fordi vi har sympati for og ønsker at udvise solidaritet med ham og hans folk, siger Cathrine og tilføjer: ”Det har han opnået med sin kommunikation, så det er ret stærkt og banebrydende.”
Elon Musk
Milliardæren Elon Musks twittereventyr har i Cathrines øjne også været ret interessant, fordi han har siddet som ene mand og styret kommunikationen på en kæmpe global platform, som Twitter jo er. Han har kunnet bestemme, hvem der skulle udelukkes, og hvem der ikke skulle som for eksempel, da insulinfirmaet Eli Lillys aktiekurs styrtdykkede, da en falsk profil skrev på Twitter, at insulin var gratis.
Det var nogle af de vigtigste tendenser fra året der gik – vi håber, at 2023 byder på mange spændende nyheder!