Hvordan bliver man fundet på LinkedIn? Det kan være en gåde at regne ud, hvad der virker, og hvad der ikke gør – og hvordan kommer man overhovedet i gang, hvis ikke man har en Linkedin-profil? Studenterbrød guider dig igennem din LinkedIn-profil trin for trin og giver konkrete tips til, hvordan du kan komme i gang med at få en skarp Linkedin-profil.
Tekst / Cæcilie Paarup Madsen
Foto / Greg Bulla
Udgivet / Maj 2023
Ditte Marie Bro Pedersen er Marketingspecialist hos Markable og afholder bl.a. webinarer med professionelle LinkedIn-tips i samarbejde med Kommunikation og Sprog. I denne artikel har vi fået lov til at dele ud af nogle af Dittes bedste tips fra webinaret.
Hvorfor Linkedin?
Fordi det er sådan, man får et job. Ej, der er selvfølgelig meget mere til det, men man kan ikke komme uden om, at LinkedIn med sine mere end 3 millioner danske brugere og 810 millioner brugere på verdensplan er den mest brugte professionelle netværksplatform.
Du kan betragte LinkedIn som dit online CV og dit personlige brandingværktøj på samme tid. Det er en måde, hvorpå potentielle arbejdsgivere kan finde dig på baggrund af dine erfaringer og kompetencer, men det er også en måde, hvorpå du kan skræddersy dit personlige brand.
Profilbillede
Dit profilbillede er noget af det vigtigste på din profil. Hvis ikke du har et, så skynd dig at tage et, for din LinkedIn profil er også en måde, hvorpå en arbejdsgiver eller kollega kan få et indtryk af, hvem du er. Dit profilbillede skal være:
- Professionelt (ikke et feriebillede eller et selfie)
- Skal tydeligt vise dit ansigt (skal som regel blot vise fra skuldrene og op)
- Have en neutral baggrund
Du kan sagtens tage et godt profilbillede med et mobilkamera, en stak bøger og en selvudløser. Brug lidt tid på at stille kameraet op et sted, hvor der er tilstrækkeligt lys, en neutral baggrund (f.eks. en hvid væg ved siden af vinduet i din stue), og hvor du har normalt arbejdstøj på.
Coverbillede
Coverbilledet er også noget af det første, besøgende på din profil ser. Dit coverbillede kan bruges til at styrke dit personlige brand, og samtidig agerer det også som blikfang. Hvis ikke du har et coverbillede, så skynd dig at få et. Det behøver ikke være et foto af dig eller med fancy logoer – der findes mange hjemmesider, der tilbyder gratis coverbilleder specifikt til LinkedIn , som du enten blot kan kopiere eller tilpasse til dit formål.
Overskrift
Alle LinkedIn-profiler har en “overskrift” – en enkelt linje, der beskriver det professionelle dig. Mange skriver blot den stilling, de besidder – og selvom der som sådan ikke er noget galt med det, er det værd at overveje, hvad du vil bruge din overskrift til. Vil du kunne søges frem på baggrund af det, du skriver? Eller vil du fange folks opmærksomhed med et unikt take på k-branchen?
Leg lidt med nogle forskellige overskrifter. Skriv dine kernekompetencer ned og se, om du kan kombinere dem på en måde, så du kort og præcist kan fortælle folk, hvad du kan, og hvad du vil med de kompetencer, du sidder inde med. De fleste vil nok hellere klikke på en profil med overskriften “Kommunikatør, der fortæller historier, der kan sætte forandring på dagsordenen” frem for “Studentermedhjælper i Kommunikation og Sprog”.
Om-tekst
Det næste, besøgende på din profil ser, er din om-tekst. Det er her, du kan beskrive dine kompetencer nærmere for at vise, hvad du bringer til bordet for en potentiel arbejdsgiver. Hvad er dine styrker, og hvad er du passioneret omkring? Vær konkret, og brug eksempler. Beskriv din passion eller interesse inden for et bestemt felt, og vis med eksempler, hvordan du har sat disse kompetencer i spil i løbet af din uddannelse, dit frivillige arbejde eller dine tidligere stillinger.
Når du skal skrive din om-tekst kan få inspiration fra den gode elevatortale, som er en kort fortælling, der viser hvem du er, hvad du kan og hvad du vil.
Husk at tilføje dine kontaktoplysninger til sidst, så dit netværk nemt kan kontakte dig – hvem ved, måske du lander din næste kaffeaftale gennem LinkedIn?
Erfaringer
LinkedIn er et smart værktøj til at organisere dine erfaringer, da den automatisk sorterer dem i omvendt kronologisk rækkefølge, præcis som et CV. Besøgende kan således hurtigt se, hvor du har arbejdet, i hvilken stilling og hvornår, men det er også vigtigt, at du ved hver af dine erfaringer knytter et par ord til stillingen om, hvad du har lavet, hvilke ansvarsområder du har haft, og hvilke resultater du har opnået.
Du kan med fordel bruge en fast struktur til denne slags afsnit bestående af en indledende tekst om virksomheden og stilling og derefter punkter med ansvarsområder eller erfaringer. Det giver et godt overblik og øger læsbarheden, hvis du har flere erfaringer. Et eksempel kunne være:
“X er en organisation, der fokuserer på/arbejder med Y. Som student har jeg bl.a.:
- Produceret tekst til og opsat nyhedsbreve
- Lavet grafik til hjemmeside og sociale medier
- Skrevet artikler om Z
- Produceret indhold til sociale medier (Instagram, Facebook, Linkedin)
- Løbende opdateret hjemmesiden”
Uddannelse
Når du skriver om din uddannelse, er det både relevant at nævne, hvorfor du læser netop dette, hvad du er særligt optaget af, og selvfølgelig hvilke kompetencer du har fået i løbet af din uddannelse. Du kan med fordel bruge strukturen fra dit afsnit om dine erfaringer, f.eks.:
“Retorikken omhandler kommunikation, der søger at påvirke mennesker og samfundsforhold. I løbet af mine studier interesserer jeg mig særligt for feministisk retorik og retorik, der flytter grænserne for ‘det passende’. Jeg skrev f.eks. bachelorprojekt om iranske kvinders retoriske handlekraft under protesterne, der brød ud i efteråret 2022. Jeg har fået stærke kompetencer inden for bl.a.:
- Mundtlig og skriftlig formidling
- Stemmebrug og oplæsningsteknik
- Feedback og rådgivning
- Stilistik og argumentation
- Taleskrivning”
Du kan f.eks. nævne, hvad der særligt optager dig, eller hvad du har skrevet spændende opgaver om. Du har også mulighed for at vedhæfte medier i form af billeder eller filer. Det giver dig mulighed for at vise det arbejde, du er særlig stolt af, frem, hvad end det er en artikel eller et designprojekt eller måske dit bachelorprojekt eller speciale.
Tænk over dine søgeord
Et sidste tip, du skal have med på vejen, er igennem hele din profiltekst at være bevidst om, hvilke søgeord eller keywords du bruger i din tekst. Vil du gerne dukke op i folks søgning, hvis de søger på marketing, kommunikation, skribent, journalist eller måske noget helt femte? Vælg nogle søgeord, som 1) er generiske nok til, at der er mange, der søger på dem, men som samtidig 2) afspejler din faglige profil. Forsøg at indarbejde disse søgeord i din overskrift, om-tekst eller i beskrivelsen af erfaringer eller uddannelse.
Besøg Markables LinkedIn-profil og få løbende tips til, hvordan du kan bruge LinkedIn her.