Skip to content

Historier fra virkeligheden

Mød Marie, som har været i praktik i Tivoli

Som led i studenterbrøds nye serie ‘Historier fra virkeligheden’, skal I møde Marie Junker Wesselhoff. Vi vil gennem hele efteråret bringe en række interviews med fokus på mødet med den virkelige verden inden for kommunikation, sprog og marketing. Læs med og bliv inspireret.

I denne måned har vi mødt Marie, som i sommeren 2023 færdiggjorde sin bachelor i erhvervsøkonomi og virksomhedskommunikation, også kaldet HA(kom.), på Copenhagen Business School. En uddannelse, der kombinerer talforståelse i virksomhedsregi med intern og ekstern kommunikation. Undervejs gennem sin uddannelse har Marie fundet en interesse inden for det digitale område som blandt andet omhandler e-commerce og digitale brugerrejser.

Praktik i Tivoli

Da jeg spurgte Marie, hvordan hun havde skaffet sig en praktikplads i Tivolis marketingafdeling, svarede hun:

Jeg fik praktikpladsen gennem kontakter og hårdt arbejde. Jeg havde forinden min praktikperiode arbejdet i Tivolis restauranter som driftsleder i to år og lagt en masse timer og energi der. Jeg opsøgte derfor min afdelingschef for at høre, om de vidste noget om, hvorvidt Tivoli Marketing overhovedet tog praktikanter ind. De undersøgte sagen, og jeg sendte mit CV, praktikoplysninger og andre dokumenter til min chef. Derefter kom jeg til samtale med HR-chefen og marketingdirektøren, som til mit held gik godt. Alt dette var i september-oktober 2022, og jeg startede som CRM-praktikant i januar 2023.”

Men hvordan ser en hverdag som CRM-praktikant i Tivoli så ud? Her gør Marie det hurtigt klart, at der aldrig var to dage, der lignede hinanden:

Til at starte med, sad jeg med spisesteder i forhold til optimering af hjemmesidetekster, content til Instagram, og jeg var med på fotoshoots. Efterfølgende fik jeg lov til at lave spil og konkurrencer i deres gamificering system.

På trods af de mange lærerige oplevelser Marie har haft i sin praktikperiode, så er der særligt ét projekt, som hun husker tilbage på:

Det projekt, jeg nok efterfølgende er mest stolt af at få lov til at være en del af, er Tivolis samarbejde med BioSpil. Særligt fordi det her kom til udtryk, hvad kommunikation kan, både gennem samarbejdspartnere, vores eget projektteam og det her med, hvordan man tilrettelægger ekstern kommunikation, så biografgængerne husker Tivoli, også efter biografturen er slut.

Fra teori til praksis

Som studerende kommer man af og til i situationer, hvor man spørger sig selv: “Men hvad skal jeg bruge dette til i den virkelige verden?”. For vi ved sjældent, hvad der venter os på den anden side, og om den viden og teori, vi har fået gennem studiet, kan omsættes og anvendes i praksis. Her fortæller Marie, at det har været “superfedt” at gå fra teori til praksis, hvorefter hun uddyber:

Det har været vildt at opleve, at alt det jeg har læst og lært, sidder fast og former den måde, man arbejder på. Jeg er sikker på, at især den viden, jeg har fra studiet om kampagneforståelse og ekstern kommunikation, har spillet en stor rolle for succesen i mit praktikforløb.” – Og da hun senere i forbindelse med hendes praktikforløb skulle gå den modsatte vej fra praktik til teori, blev denne fornemmelse bekræftet:

Efter forløbet skulle jeg også skrive en praktikrapport og dermed sætte teori på alt det, jeg havde lært gennem praktikperioden. Her kom det virkelig til udtryk, hvor meget af det, man har tillært sig gennem studiet, der bliver brugt implicit i den virkelige verden”.

Der er altså en mening med de teorier og pensum, som vi bliver taget igennem i vores studietid, selvom man nogle gange kan have lyst til at sætte spørgsmålstegn ved det.

Et meningsfuldt og inspirerende praktikforløb.

Når vi som studerende tager i praktikforløb, handler det ofte om at komme ud og omsætte teori til praksis og få hands-on erfaring, men det handler også om at blive inspireret og klogere på sig selv og fremtiden. For Marie har hendes praktikforløb i Tivolis Marketingafdeling haft særlig betydning for hendes fremtidsdrømme:

Før havde jeg utroligt svært ved at se, hvor min plads skulle være, og hvilke ting jeg gerne ville tage med mig efter endt uddannelse, men det ved jeg nu. Efter sommerferien starter jeg på den naturlige overbygning, cand.merc. kom på CBS, og så er planen, at jeg skal vælge specialiseringen med fokus på marketing og kulturel analyse“.

En specialisering der på mange måder bygger videre på praktikforløbet, som har haft udgangspunkt i kultur- og oplevelsesbranchen. Og om sin oplevelse med branchen fortæller Marie:

Jeg elskede det. Det er gaven, der bliver ved med at give, da det er sådan en dynamisk branche, hvor man arbejder med et væld af målgrupper, der strækker sig langt ud over Danmarks egne grænser. Det er en vild proces at skulle tage Tivoli, der er sådan en fysisk have, som jo skal opleves ved at være der, ind i et digitalt univers og starte Tivolituren allerede på hjemmesiden eller i app.”

 

Skal du selv i praktik? Så husk at du som medlem af Kommunikation og Sprog har adgang til vores jobdatabase, hvor vi samler alle de aktuelle praktikopslag, så det bliver lettere for dig at navigere rundt i og søge netop din drømmepraktik.

Kandidatstuderende i Kommunikation på Aalborg Universitetet i København

Back To Top
Search