Der er mange ting at holde styr på, når man starter på universitetet. I denne artikel kommer Studenterbrød med anbefalinger til værktøjer, der hjælper dig til at gøre din studietid nemmere og mere produktiv.
Tekst / Ida Caroline Hansen
Foto / Daniel
Udgivet / September 2023
Dit noteprogram er din bedste ven
En af de ting, som jeg ville ønske, at jeg havde gjort mig flere overvejelser om, da jeg startede på universitetet, er, hvordan jeg bedst skriver og opbevarer mine noter. På universitetet skal du konsumere og lagre enorme mængder af information, og det er derfor helt afgørende for din læring, din tid og din hukommelse, at du finder ud af, hvordan og hvor du skal skrive dine noter.
Jeg vil her anbefale to programmer. Ét der er intuitivt, og ét der kræver lidt tid at lære.
Det første er OneNote, som er et noteprogram, der følger med Office-pakken. Det smarte ved OneNote er, at du kan samle og organisere dine noter et sted. På den måde har du både større overblik, men også mulighed for at søge på ord og begreber på tværs af alle dine noter, hvilket er en stor hjælp til eksamen. Desuden er OneNote let at bruge, og giver dig mulighed for at indsætte pdf’er, tegne, og flytte rundt på tingene som du vil.
Den anden anbefaling er noteprogrammet Obsidian. Dette program kræver en del tid at lære at kende, men når man først at lært at bruge programmet, kan du høste store fordele ved at skrive dine noter her. Med Obsidian bliver dine noter forbundet med hinanden, og programmet laver visuelle grafer, der gør det lettere for dig at se forbindelserne. Desuden kan du hente forskellige ”plugins” i programmet, som med andre ord er forskellige ekstraværktøjer. Her kan du for eksempel hente en flashcards funktion, så du let kan øve teorierne igennem. Hvis du vil give dig i kast med Obsidian, findes der en masse guides til programmets funktioner og opbygning på Google og YouTube.
Har du hørt onde rygter om universitetets kildelister?
Hvis du også er nervøs for, om du har styr på dine kildelister, eller hvis du bare synes, det er kedeligt at lave kildelister, så er Zotero som sendt fra himlen. Med Zotero kan du organisere dine kilder i mapper og løbende skrive kilder ind i løbet af semesteret eller opgaveskrivningen. Du kan også gemme kildehenvisninger fra nettet direkte med ét klik. Når du skriver din opgave, kan du referere til dine kilder i det ønskede format med Zotero, og programmet vil til slut generere litteraturlisten for dig i alfabetisk rækkefølge. Naturligvis skal du efterfølgende gennemgå litteraturlisten for fejl og mangler, men Zotero laver det tidskrævende arbejde for dig.
Zotero er et program, du skal downloade på computeren og forbinde med Word efterfølgende. Det findes gode guider til, hvordan du installerer og bruger Zotero på YouTube.
Forstyrrer din telefon din koncentrationsevne?
Kender vi det ikke alle sammen? At være i gang med at læse en af de tungere teoritekster, og pludselig er det som om, telefonen kalder i lommen. Du tager et enkelt kig, og pludselig er du fanget i en halv time. Hvis du kan genkende dig selv i dette, kan det være en god ide at sætte rammer for, hvornår du må kigge på din telefon. Det kan appen Freedom hjælpe dig med. Her kan du vælge, hvilke apps og hjemmesider du vil blokere og i hvor lang tid, du vil blokere dem. På den måde kan du få absolut fred til din læsning.
Små uundværlige tricks
Fremlæggelser
Vil du gerne imponere dine medstuderende og din underviser med dine præsentationer, og er du træt af Power Points designs? Der findes forskellige programmer, som du kan lave flotte præsentationer i for eksempel Canva og Prezi.
I Canva kan du finde et hav af designs til din præsentation, og du kan designe den, lige som du har lyst til. Programmet er intuitivt og stiller dig en masse grafik til rådighed, som du kan udforske. Med Prezi kan du lave præsentationer, der visuelt viser sammenhængen mellem dine pointer, hvilket giver din præsentation et dynamisk udtryk.
PDF-filer
På universitetet kommer en del af dit pensum formentlig til at bestå af PDF’er, og nogle af dem kommer i irriterende former. Frygt ej! På ilovepdf.dk kan du arbejde med dine PDF-filer, så de bliver, som du vil have dem. Her kan du splitte, samle, rotere, indsætte sidetal eller gøre din pdf-fil til en word-fil.
Sådan husker du det hele
Der er mange ting at holde styr på som universitetsstuderende, og ved siden af er der alle de praktiske hverdagsgøremål at holde styr på. Det kan derfor være en god ide at have et sted, hvor man hurtigt kan skrive huskesedler, strøtanker og gode ideer ned. Det kan appen Google Keep hjælpe dig med. Her kan du lave post-its med noter eller tjeklister og sætte dem op præcis, som du vil. Du kan desuden dele dine noter med andre, hvilket kan være praktisk, hvis man bor flere sammen, eller hvis man skal skrive en opgave sammen.
KS Survival guide
Kommunikation og Sprog har lavet en guide, der hjælper dig til at få den bedste studiestart. Her kan du læse om alt fra, hvad du skal have styr på i forbindelse med studiestart, til hvordan du skriver en akademisk opgave. Du kan finde guiden her.