Hvordan markedsfører man en allerede ret hypet serie om en gentlemantyv? Netflix serien ‘Lupin’ blev lanceret tilbage i 2021, og blev hurtig ekstremt populær. Så hvordan holder man interessen vedlige to år senere? Netflix har givet det et skud med en PR- og marketingkampagne, der er som ’tyvstjålet’ fra de dyre smykkebrands.
Tekst / Pernille Futtrup & Ida Caroline Hansen
Foto / KS
Udgivet / November 2023
I KS’ studenterteam og her på Studenterbrød elsker vi, når virksomheder, brands eller lignede tager skridtet videre og prøver noget nyt med deres kampagner og markedsføring. Vi har tidligere haft fokus på markedsføringen af Barbie-filmen, som formåede at farve hele verden pink. Og denne gang er det Netflixs markedsføring af den nyeste sæson af den franske serie ‘Lupin’, som udkom sidste måned, der har fanget vores opmærksomhed. Kampagnen har særligt været omtalt i flere udenlandske medier, og vi synes, det er på tide, at den også får en smule omtale for sin kreativitet herhjemme.
Er det her Rolex?
Kampagnen indeholder en række plakater, som man har kunne finde i bybilledet rundt omkring i verden. Plakaterne approprierer forskellige luksuriøse smykkebrands, så de til forveksling ligner en reklame for f.eks. et nyt Rolex-ur. Men hov… der mangler noget. Rolex-uret er væk! Plakaterne viser nemlig et udvalg af arme og håndled, hvor tan-lines afslører, at de dyre smykker mangler, hvilket uundgåeligt vækker vores opmærksomhed. Er smykkerne og urene mon blevet stjålet? Og af hvem? Svaret ligger naturligvis i brandets brand, som tyven har erstattet med sit eget, så der i stedet for Rolex står ’Lupin’.
Her kan man altså tale om, at et billede, der siger mere end 1000 ord. For med denne kampagne har Netflix med marketingbureauet JellyFish i ryggen formået at indfange hele essensen af serien, samt det luksuriøse og elegante franske univers, som serien udspiller sig i. Ikke mindst formår kampagnen at fange os, og vi synes det er genialt!
Hvad er det, Netflix gør rigtigt?
Kampagnen var på mange måder en genial måde at promovere den nye sæson af serien på, da den skabte nysgerrighed blandt modtagerne. For man bliver nysgerrig på, hvorfor de dyre smykker mangler, og hvad meningen med appropriationen mon er. Ved man ikke, hvem eller hvad Lupin er, er man nødt til at søge på navnet på Google for at finde svar, og gæt, hvad der kommer frem som det første? Det gør Netflix’ serien Lupin selvfølgelig. Her får man en lille beskrivelse af gentlemantyven Assane Diop, men hvis man vil have svar på, hvad Lupin er, og hvordan smykkerne blev stjålet, er man nødt til at se serien – og den nye sæson. Og på den facon må man sige at kampagnen indfrier sit helt store mål.
Det kampagnen gør rigtigt er med andre ord, at det sætter gang i vores indre detektiv ved at vække vores nysgerrighed og tvinge os til selv at regne svaret ud. For når vi selv skal forbinde a og b, oplever vi både en tilfredshedsfølelse over at regne den ud og et tilhørsforhold, fordi vi kan forstå den kulturelle kode. Hvilket gør, at vi både kan huske kampagnen bedre, men også at vi får lyst til at blive en del af det fællesskab, som dannes omkring serien.
Hvad kan vi lære af ‘Lupin’ -kampagnen?
Kampagnen her er derfor et godt eksempel på, hvordan man relativt simpelt og stadig i ens brands ånd, kan kommunikere sit budskab ud og skabe nysgerrighed blandt modtagerne. Kampagnen kan altså lære os, at ‘less is more’ nogle gange er bedre. Noget som står i stor kontrast til den Barbie-kampagne, som hele verden var vidne til tidligere på året. Det interessante ved denne kampagne er nemlig dens evne til at sige ingenting og alting på samme tid. For hvor Barbie kampagnen brugte universets lyserøde maksimalisme og overdådighed, så spiller denne kampagne i stedet på den mekanisme, der også driver serien – mysteriet!
Vi ville have vist billeder fra kampagnen i artiklen her, men vi ved ikke, hvor de er blevet af? Vi håber, at I selv kan finde frem til dem.