Skip to content

Studieliv

Uddannelse 2.0: AI erobrer studiemiljøet

Er vi vidner til en uddannelsesmæssig revolution? Er der tale om en såkaldt ’uddannelse 2.0’? På de danske universiteter er brugen af AI blevet en hel almindelig del af vores hverdag. ChatGPT, ChatPDF, BARD, Gemini, you name it. Internettet er spækket med AI-værktøjer, der angiveligt kan gøre vores studier, og måske endda vores liv, en hel del nemmere.

Jeg har forhørt mig på nogle af Danmarks største universiteter, og her opdagede jeg, at otte ud af ti adspurgte studerende har benyttet ChatGPT i uddannelsesmæssige sammenhænge. Men er AI værktøjerne egentlig en hjælp, eller skyder vi blot os selv i foden?

Jeg benytter mig selv af både ChatGPT og ChatPDF og mener, at de kan være en kæmpe hjælp for os studerende, forudsat at vi anvender dem intelligent. Men hvis vi overlader dele eller måske ligefrem hele opgaven til ChatGPT, vil det potentielt skade vores læring og på sigt vores indlæringsevne.

Jeg mener ikke, at det nødvendigvis er skadeligt at benytte ChatGPT på samme måde, som vi bruger andre værktøjer som fx Google, eller når vi søger hjælp fra en ven eller forældre. Jeg mener heller ikke, at det er realistisk at forhindre unge helt i at benytte sig af AI. Efter mine besøg på universiteterne viste det sig nemlig, at langt de fleste adspurgte ville benytte AI, også hvor skolernes retningslinjer taler imod det.

Når nye værktøjer finder vej, går det sjældent en anden vej end frem. Udvikling lader sig ikke bremse, så det handler nok nærmere om at finde en måde at forholde sig til denne udvikling. På den baggrund mener jeg derfor, at man i stedet for at forbyde det, burde sørge for at lære de studerende at bruge de nye værktøjer på en fornuftig og kritisk måde. Jeg vil i denne forbindelse gerne give 3 gode råd til, hvordan jeg mener, du på en velovervejet måde kan drage fordel af ChatGPT og andre typer:

Kritisk tænkning

Noget af det vigtigste man skal huske på, når man benytter AI er, at der ikke altid gives korrekte svar. En af ChatGPT’s største svagheder er nemlig, at det sagtens kan give svar baseret på forældede oplysninger. ChatGPT afkoder ikke nødvendigvis konteksten korrekt og kan dermed også give helt forkerte og misforståede svar.

Derfor er mit første råd, at du altid skal huske at stille dig kritisk overfor de svar, du får, og verificér også helst informationen fra pålidelige kilder, især når det omhandler vigtige oplysninger.

Hvad siger dit studie?

Selvom AI unægteligt er et redskab, der kan være meget hjælpsomt for os studerende, er det altid vigtigt at holde øje med, hvilke regler og retningslinjer der gælder for dit studie. Mange universiteter anser ChatGPT og andre former for AI som snyd, og det er derfor altid vigtigt at overholde din skoles retningslinjer.

Din sparringspartner

Sidst men ikke mindst så husk, at det IKKE er meningen, at ChatGPT skal lave arbejdet for dig, men i stedet fungere som en samarbejds- eller sparringspartner. Du beder eksempelvis  ChatGPT om at forklare et begreb, som du selv finder svært at forstå. Personligt mener jeg, at pensum ofte er skrevet på en måde, der gør det langt mere vanskeligt at forstå, end det behøver at være. Netop derfor er min yndlingsprompt i ChatGPT at bede den: ’forklar mig x, som var jeg 5 år gammel’, hvilket som regel giver mig en overskuelig og let forståelig forklaring og dermed en bedre forståelse af emnet eller begrebet.

Jeg vil argumentere for, at der er tale om en uddannelse 2.0, hvor brugen af teknologier som AI gradvist bliver en integreret del af undervisning på alle uddannelsesniveauer. Det er på nuværende tidspunkt selvfølgelig umuligt at forudsige, hvilke konkrete konsekvenser brugen af AI vil have for vores fremtidige læring og indlæring.

Vi skal erobre AI og ikke omvendt, og den eneste måde at gøre det på er, i min optik, ved at lære og forstå potentialet og grænserne. Det handler om at indføre en bevidst tilgang til AI, hvor vi lærer at bruge dets værktøjer på en fornuftig og velovervejet måde.

Denne artikel er skrevet af en af Kommunikation og Sprogs studenterkoordinatorer. Artiklen har tidligere været udgivet i Kommagasinet.

Du kan altid finde din studenterkoordinator på dit universitet, hvis du har spørgsmål om din fagforening. 🧡

Back To Top
Search