Tillykke! Du har afleveret din afsluttende opgave. Du har gennem flere måneder udført omfattende research, analyseret store mængder data og skrevet side op og side ned. Men når opgaven endelig er afleveret, og eksamen er overstået, ser dit projekt sjældent dagens lys igen. Selvom det med stor garanti indeholder værdifuld viden og indsigt som andre kunne have glæde af.
Tekst / Pernille Futtrup
Foto / Canva
Udgivet / Juni 2024
Langt de fleste specialer bliver kun læst af censor og vejleder, selvom de indeholder relevant viden, som andre kunne have gavn af. Nogle af de primære grunde til, at den værdifulde viden aldrig kommer længere, hænger sammen med, at vi som studerende sjældent ved præcis, hvordan vi skal videreformidle vores viden. Derudover vil de fleste af os gerne have en lille pause fra den eksamensopgave, der har holdt os vågne de sidste mange måneder, når vi er færdige. Men det behøver ikke være en kompliceret opgave at få din viden ud.
Hvad kan andre bruge mit speciale til?
Du fristes måske til at tænke: Hvad kan andre dog bruge mit speciale til? Og svaret er: overraskende meget. Det behøver ikke være revolutionerende resultater, du har opnået for, at der er gode pointer i det, du har lavet.
Som udgangspunkt vil din viden altid kunne bruges som enten afsæt til videre forskning inden for dit emne eller som opbakning omkring en påstand. Men ofte vil dine resultater og konklusioner også være værdifulde i en bredere kontekst. Har du skrevet speciale i samarbejde med en virksomhed eller med udgangspunkt i en specifik kampagne, vil virksomheden eller afsenderen af kampagnen typisk være interesseret i at høre om dine resultater.
Det kan også være, at du har skrevet om et emne, som kan have en bredere offentlig interesse. Det kan muligvis være, at dine resultater kan bidrage til at sætte gang i en relevant debat eller kaste nyt lys over et bestemt fænomen. Pointen er, at der altid er nogen, der vil have interesse i dine resultater.
Sådan kan du videreformidle dine resultater
At dele ud af din viden kan være guld på CV’et. For når du formidler din viden, får du gjort andre opmærksomme på dine kompetencer og dit faglige arbejde. Men hvordan videreformidler man så sine resultater?
Du kan med fordel tænke i de klassiske kommunikations tanker. Hvad er budskabet? Hvem kunne have glæde af denne viden? Hvilket medie skal jeg anvende for at ramme denne målgruppe?
Gode tips til at “oversætte” dit speciale
At kunne formidle kompleks viden til andre er en kommunikationsfaglig kompetence i sig selv. Derfor har vi samlet tre tips til hvordan du på bedste vis kan kommunikere din viden ud til andre.
Første tip er at bruge et simpelt hverdagssprog. Undgå at bruge komplicerede faglige begreber. Det er de færreste uden for universiteterne og dit fagområde, der forstår disse begreber.
Andet tip er, at modtageren ofte er ligeglad med dine videnskabsteoretiske og metodiske overvejelser. Modtageren er kun interesseret i, hvordan din viden kan skabe positiv værdi for dem. Tag derfor udgangspunkt i din konklusion, når du formidler dine resultater. Hvad er det, andre kan lære af de fund, du har gjort i dit analysearbejde?
Tredje tip er at tilpasse din formidling til det medie du har valgt. Lav gerne noget research inden, så du rammer den rette tone-of-voice.
Forslag til ‘medier’ du kan anvende:
Dagblade
Hvis du har et emne, hvor du gerne vil starte en debat eller nå den bredere offentlighed, kan de danske dagblade være det rette medie. Her vil du kunne skrive et debatindlæg, der tager afsæt i de konklusioner, du er kommet frem til i dit speciale.
Hold et oplæg
Hvis du har et samarbejde med en virksomhed, kan du holde et oplæg for virksomhedens medarbejdere, hvor du præsenterer dine resultater.
Fagfællesskaber
Et oplagt medie til at formidle ens viden er fagfællesskaber. Det kan være platforme som K-forum, Dansk Markedsføring eller her på Studenterbrød, hvis din målgruppe er andre inden for kommunikationsbranchen.
Er dine resultater derimod relevante for eksempelvis folk der arbejder med ledelse, kan man opsøge fagblade inden for denne branche og høre, om de kunne have lyst til at udgive en artikel med afsæt i dine resultater.
Kunne du have interesse i at videreformidle dine resultater gennem studenterbrød kan du sende os en mail på ks-studentermedhjaelper@kommunikationogsprog.dk