Copywriting betyder at skrive tekster, der får folk til at gøre noget. Om det er at klikke på et link eller åbne en mail, så er pointen at få folk til at handle på den måde, som man ønsker. I denne artikel kan du blive klogere på kunsten at copywrite.
Tekst / Ida Caroline Hansen
Foto / Canva
Udgivet / September 2024
Hvad er copywriting?
Det særlige ved copywriting er, at det har til formål at konvertere. En copywriters opgave er derfor at overbevise modtageren om, at de skal træffe en bestemt beslutning – eksempelvis at de skal tilmelde sig et nyhedsbrev. Alligevel er det svært at beskrive copywriting-disciplinen så firkantet. I virkeligheden findes copywriting nemlig i stort set al den kommunikation, som en virksomhed sender ud, fordi det grundlæggende handler om at skabe interaktion og kendskab mellem en virksomhed og dens omverden.
Kend din målgruppe
Som med al anden kommunikation, så handler det som copywriter om at sætte sig ind i sin målgruppe. Copywriting centrerer sig nemlig ikke om produktet, men om hvilket udbytte en kunde kan få ud af et produkt, en service eller en organisation. For at kunne skrive tekster, der får folk til at handle, må du derfor først og fremmest lære din målgruppe rigtig godt at kende og ikke mindst følge med i dens udvikling og de ydre omstændigheder, der kan have indflydelse på den. Det kræver selvsagt en masse research og erfaring at blive klog på, og det kan være en god ide at være opmærksom og teste forskellige ting af for at se, hvad din målgruppe responderer bedst på. Derudover skal du være opmærksom på at din målgruppe godt kan være varierende, og der kan derfor være en god ide at segmentere målgruppen, så du kan lave budskaber, der rammer skarpt ind i de enkelte segmenter.
Tone of voice
Du har sikkert hørt om tone of voice før, men for at genopfriske det, så har skrivestilen indflydelse på den måde, omverdenen ser og opfatter et brand på. Det er derfor også her, at et brand kan personliggøre sig selv og forme folks forståelse af brandet, ved for eksempel at bruge et let og legende sprog. Derfor er det også ret vigtigt, at tonen og stilen i det sprog, du skriver i, stemmer overens med den virksomhed, du skriver for, og ikke mindst at den stemmer overens med virksomhedens eksisterende tone of voice. Copywriting er derfor også et branding tool, der gennem tone of voice og bestemte budskaber viser noget af virksomhedens identitet. For gennem kontinuerlig indsats med kommunikation på forskellige kanaler er copywriting nemlig med til at skabe virksomhedens identitet udadtil. Tænk bare på det svenske havremælksbrand Oatly, der med sin uformelle og sjove tone får produktet til at fremstå cool, ungt og moderne: “No milk. No Soy. No … eh … whatever”.”
Skab billeder eller bare vibes
Det gør det nemmere at forstå nytteværdien i et produkt eller en organisation, hvis vi bliver præsenteret for billeder, der spejler os. Derfor er storytelling i copywriting en perfekt måde at spice en tekst op på, så den skaber genkendelse hos læseren. Frem for at fokusere på et produkt eller en organisations arbejde, kan man i stedet fokusere på en velkendt situation eller en fortælling, hvor produktet eller organisationens arbejde har ændret en dårlig og træls situation til noget godt og positivt. Herigennem føler læseren sig nemlig ikke bare set, men der dannes også grobund for en følelse af fællesskab baseret på fælles erfaringer og værdier.
Når mediet, målgruppen og formatet ændrer sig, så ændrer den måde vi skaber storytelling på sig også, og der er for tiden tale om, at vi i dag snarere køber ind på vibes frem for storytelling. Det skyldes blandt andet, at mængden af indhold i dag er så massiv, at vi kun har få sekunder til at fange modtagerens interesse og vække resonans i dem. Det er derfor en god idé at tænke over, hvordan du kan skabe en stemning, der giver en umiddelbar opfattelse af at være på bølgelængde med din målgruppe. At noget har en god vibe, en cool vibe eller en afslappet vibe er nemlig også en måde at skabe identifikation og genkendelse hos modtageren på.
SEO
En uundgåelig del af copywriting i dag er at arbejde med SEO – søgemaskineoptimering. Du kender måske allerede til begrebet, men det handler kort om at sørge for, at virksomhedens hjemmeside kommer frem, når en potentiel kunde søger på ord, der relaterer sig til virksomheden på Google. Studenterbrød har derfor skrevet en artikel, der guider dig til at skrive SEO venlige tekster. Den kan du finde her.