skip to Main Content

Kommunikation og marketing

Seneste artikler

Hjælp – jeg keder mig! Hyggelige karantæne-aktiviteter

Du er færdig med hjemme-uni, de virtuelle forelæsninger og arbejde, og det kan nu være rart at få tankerne væk fra det praktiske. Vi har samlet nogle hyggelige og sjove ideer til, hvad du kan lave i karantænetiden.

Udnyt tiden i karantæne, og styrk dine grafiske og digitale kompetencer

Få opgraderet dine kommunikative kompetencer hjemme foran skærmen. Kommunikation og Sprog tilbyder webinarer og onlinekuser, du kan se, når det passer dig.

Influencers har ofte en meget stærk gennemslagskraft, når de anbefaler og reklamerer for et produkt

Mange virksomheder benytter sig af Influencer Marketing med henblik på at skabe autentisk og troværdig omtale – men hvorfor er det egentlig, at det er så populært?

Privat fotoalbum eller offentlig portfolio?

Har du tænkt over, hvem der kigger med, når du uploader et billede til Instagram? Og tænker du nogensinde over konsekvenserne, når du lægger op? Self Branding eller Personal Branding er et moderne fænomen, men er det blot et fotoalbum, når vi smider et billede op på nettet, eller er det en portfolio til at fremvise dine evner?

Kommunikationsstuderende: ”Jeg blev overrasket over, hvor mange muligheder der er for at præge uddannelsen”

Aalborg Universitet i København udbyder uddannelsen kommunikation og digitale medier. ”Mange rynker lidt på næsen, når man fortæller, hvor meget gruppearbejde der er, men det er der, jeg lærer mest,” fortæller Marie Louise Henningsen, der er i gang med sjette semester på uddannelsen".

”Nye” ord i Retskrivningsordbogen

Hvert år bliver den digitale udgave af Retskrivningsordbogen opdateret, og i december 2019 fik den igen en række nye opslagsord tilføjet til listen. Hele 205 nye ord er blevet optaget i ordbogen, men vi kan nu afsløre, at mange af ordene allerede er en del af dit ordforråd.

Klimakampen kalder på kommunikatører

klimaforandringerne er en mulighed for at skabe en karriere indenfor feltet og samtidig være med til at løse nogle af de problematikker, der på nuværende tids-punkt er af højeste aktualitet i samfundsdebatten.

Studerende og unges klimakommunikation

Klimakommunikation er begyndt at følge et fast mønster og formalia både i forhold til indhold og udtryk blandt de unge.

Hvordan er det at studere marketing anno 2020?

Trille Aarestrup er marketingstuderende fra Aarhus Universitet, og hun drømmer om at arbejde hos et marketing- eller reklamebureau, når hun er færdiguddannet. “Jeg vil gerne hjælpe virksomheder med at finde ud af, hvordan de skal brande og markedsføre sig selv”, fortæller den kommende cand.merc.’er.

Kvinder i oversættelse – Hieronymusdagen 2019

Kan mænd oversætte kvindelige forfattere og omvendt? Hvordan har oversættelser af klassiske tekster farvet opfattelsen af køn, og hvorfor er nyoversættelser vigtige? Og spiller køn stadig en rolle i oversætterbranchen i dag? De og mange andre spørgsmål blev taget op til årets Hieronymusdag, hvor arrangørerne næppe kunne have valgt et mere aktuelt emne.

PR: information eller manipulation?

Under sin kandidat i PR oplevede Laura Kabell, at der blev set negativt på hendes branche. ”Det var næsten, som om PR kun gjorde verden til et værre sted”. Hun blev så forundret over det negative syn på hendes fag, at hun valgte at dedikere sit speciale til at undersøge, hvordan den engelske befolkning opfatter PR, og hvordan PR-professionelle selv ser på deres branche.

Anglicismer – Intet menneske under 40: ”Vorherre bevares”

I 80’erne kunne man i underteksterne på film ofte læse ”Er du uskadt?”, hvis en karakter sagde ”Are you okay?”. Tekstere undgik ”Er du okay?”, da det blev anset for at være en direkte – og dårlig – oversættelse. Ifølge undertekster Lisbeth Nielsen har sprogtonen siden ændret sig, og det har tekstere og oversætteres syn på anglicismer også.

Mangler du en god podcast?

Solen skinner, du har ferie, og der er kun én ting at gøre: Lav dig en iskaffe, smid fødderne op og tænd for en god podcast. Her får du en samling danske podcasts, der handler om alt fra drømme og filosofi til mord og kongerækken.

Det er ikke det, du siger – det er måden, du siger det på

Nonverbale handlinger som ansigtsudtryk, kropssprog og påklædning farver forståelsen af det, vi siger. Er vi ikke opmærksomme på det nonverbale, kan det føre til misforståelser – det gør sig særligt gældende i interkulturelle sammenhænge. ”Du kan risikere at få dig selv til at fremstå som en klovn,” advarer Erika Gunnarsdóttir, der har skrevet speciale om interkulturel og nonverbal kommunikation.
Back To Top
×Close search
Search