skip to Main Content
KOMMUNIKATION OG MARKETING

Mikrofonteknikken påvirker dine modtagere, når du taler

Har du nogensinde oplevet at blive irriteret, hvis nogen fumler med mikrofonen, mens de optræder? Studenterbrød har talt med Emma Renee, standup komiker og BA i retorik, som har undersøgt, hvordan mikrofonteknik påvirker modtagerens opfattelse af en afsender. Læs med og lær mere om, hvordan vi som kommunikatører forholder os til brugen af mikrofoner.

Året der gik i kommunikationsverdenen

Studenterbrød har spurgt forperson for Kommunikation og Sprog, Cathrine Holm-Nielsen, hvad der efter hendes mening var de vigtigste ting, der skete i kommunikationsverden i 2022. Vi har her forsøgt at give dig et overblik over de vigtigste temaer, der ifølge Cathrine kan deles op i tre overordnede overskrifter: teknologi, kommunikationsfagligheden – hvor den er på vej hen – samt andre tendenser i tiden.

Den mundtlige mixerpult: lær din stemme at kende

Stemmen er et af kommunikatørens vigtigste værktøjer. Den giver mening til de ord, vi skriver. Men ved du, hvordan du kan arbejde med din stemme? Læs med og lær mere om, hvilke knapper du kan skrue på, når du skal bruge din stemme.

Har du styr på din krisekommunikation?

Dette er en personlig beretning om, hvordan jeg oplevede vigtigheden af god og effektiv krisekommunikation på egen hånd, da jeg sad på Hawaii og havde 24 timers rejse foran mig. Mit første fly fra Hawaii til San Francisco havde en teknisk fejl og endte med at blive aflyst. Det resulterede i en 43 timers rejse og mistet bagage - ikke drømmeslutningen på en ellers eventyrlig ferie. Men det, der står stærkest i min erindring fra mareridtsrejsen, er den måde, flypersonalet håndterede den yderst pressede situation på Hawaii, og hvordan deres krisekommunikation ramte plet på alle måder.

5 podcasts om marketing

Interesserer du dig for marketing? Og lytter du ofte til podcasts? Hvorfor så ikke slå de to ting sammen, så du kan blive klogere på marketing samtidigt med, at du får stillet din podcast-sult? Denne uges artikel præsenterer fem gode podcast om marketing. Læs med og bliv inspireret til interessant lytning.

SEO for begyndere – sådan kommer du i gang

Bliver du også lang i ansigtet, når du hører, at et job kræver erfaring med søgeordsanalyser, organisk søgemaskineoptimering eller linkbuilding? Udtrykkene er efterhånden blevet en fast del af mange kommunikations- eller marketingmedarbejderes ordforråd, men hvad betyder det egentlig? Hvordan gør man? Er det overhovedet nødvendigt? Læs med og lær mere om, hvordan SEO kan blive relevant for dig.

Hvad kan du, og hvordan fortæller du det?

I en branche, hvor man ofte skal konkurrere med mange andre kvalificerede kandidater, er det ikke uvæsentligt at kunne skille sig ud. Derfor er det vigtigt at være skarp på, hvad du kan, og hvordan du fortæller andre om dine kompetencer. Tilbage i maj måned afholdt KS i samarbejde med kommunikationsbureauet Kongsted+Grønne en workshop, der netop hjalp deltagerne med at stille skarpt på deres individuelle kompetencer. Her kommer nogle væsentlige pointer fra workshoppen:

14 gamle ord til dit ordforråd

Nogle gange går ord i glemmebogen. Og det er i grunden synd. Her kommer en række glemte ord, vi synes, du skal optage i dit ordforråd. ”Skal du med ud at drikke pullimut i weekenden?” lyder da ikke helt dårligt, vel?

3 spørgsmål og svar om at speake

Som kommunikatør kan du komme ud for, at en af dine arbejdsopgaver er at speake en video eller podcast. Men hvordan gør man lige det? Vi har spurgt retoriker Louise Fischer-Nielsen fra Taleværdstedet til råds. Læs med her og få svar på de tre allervigtigste spørgsmål om speak.

Hvilke signaler sender du på nettet?

Det er ekstra vigtigt for kommunikatører at beskytte vores privatliv, så private billeder fra sommerferien ikke bliver delt med alle og enhver.

Vær ydmyg, når du kommunikerer bæredygtighed

Bæredygtighed er i høj grad blevet et vigtigt og aktuelt emne, både for forbrugere, virksomheder og især for os kommunikatører. For hvordan skal vi som kommunikatører kommunikere om et så debatteret emne, som de fleste efterhånden har en holdning til?

Matas på TikTok: ”Det er kikset at sætte boomere til at lave indhold til unge mennesker”

I august 2021 postede Matas deres første content på TikTok. Matas havde et stærkt ønske om at kommu-nikere til og med den unge generation – generation Z, hvilket de kunne se på data fra deres hidtidige soci-ale medier, at de ikke formåede. Derfor opstod ideen om at gå på TikTok, da man gerne ville være der, hvor netop de unge er. Maja Fabech, der er head of SoMe og Influencers hos Matas fortæller her, hvor-dan Matas’ rejse ind i TikTok-universet har været.

Python for begyndere: Derfor skal du lære at kode

Som kommunikatør kan kodning virke meget fjernt. Men faktisk er der god grund til at snuse til det, hvis du samarbejder med programmører eller skal kode basale ting. Læs med her, hvis du vil vide mere om programmet Python.

Skal dit speciale blive til en podcast?

Du har afleveret dit speciale inden for det sidste år. Og du kunne godt tænke dig at al den energi og viden, der ligger i specialet kom lidt bredere ud end til din censor og vejleder. Du kan se idéen i at dele al din specialiserede viden med andre og samtidig gøre opmærksom på dig selv og din faglighed. Nu kan du være med i et forløb, hvor du kan lære at lave dit speciale til en artikel og senere en podcast.
Back To Top
Search