skip to Main Content

Arbejdsmarked

Personlig branding: Den direkte rute fra speciale til job

Ved hjælp af personlig branding skrev Mia Amalie Mai Nielsen under på kontrakten til sit første job som nyuddannet, en måned før hun afleverede sit speciale. Hun landede jobbet uden studierelevant erfaring på CV’et; til gengæld forstod hun at brande sig selv på de sociale medier.

Efter at have taget sin bachelor på Syddansk Universitet startede Mia Amalie Mai Nielsen på kandidaten i International Virksomhedskommunikation på CBS. I løbet af sit studie havde hun fokuseret mere på at have et job, som gav brød på bordet, end på at få studierelevant erfaring.

”Det handlede nok til dels om, at jeg under mit studie lidt havde opgivet på forhånd at få et studierelevant job, fordi jeg vidste, hvor meget rift der er om dem,” fortæller hun.

Et halvt år inde i kandidaten var der en studievejleder, der informerede hende om, at 50 procent af dem, der havde taget samme uddannelse som hende, var arbejdsløse efter de første to år.

”Det var lidt et chok for mig at få den fact, for jeg har haft et job, siden jeg var 12 og gik med aviser,” siger Mia Amalie Mai Nielsen og forklarer videre, at oplysningen satte tankerne i gang:

”Jeg kiggede på mine studiekammerater og tænkte: Jeg er jo i princippet ligesom alle de andre, og jeg har ikke noget fedt studiejob, jeg kan fremhæve på mit CV. Hvordan sørger jeg for, at jeg får et job med det samme, når jeg er færdiguddannet?”.

Få noget på CV’et

Mia Amalie Mai Nielsen startede med at lægge en personlig branding-strategi for, hvordan hun på relativt kort tid kunne få en masse ting på sit CV. For at få noget konkret erfaring besluttede hun at benytte sig af muligheden for at komme i praktik.

”På det tidspunkt vidste jeg, at jeg nok gerne ville noget inden for digitale medier og især sociale medier. Jeg fik en praktikplads i et halvt år på TV2 i deres SoMe-redaktion, og det gav mig lidt erfaring på CV’et,” siger Mia Amalie Mai Nielsen.

Hun oprettede en Twitter-profil, efter en kollega på TV2 tippede hende om, at det var en god idé, fordi mange beslutningstagere, der ansætter og rekrutterer, er til stede på platformen.

”Derudover søgte jeg efter netværk inden for digitale og sociale medier og kom med i et enkelt netværk, som hed 30 Something, som også er dem, jeg endte med at skrive bogen ’Pas på mig! Jeg er ny i branchen’ med,” fortæller hun.

Læg en personlig branding-strategi

Da hun gik i gang med at skrive speciale, gik hun også for alvor i gang med at lægge en personlig branding-strategi.

”Mit udgangspunkt var, at hvis jeg kunne finde ud af at brande mig selv, så kunne jeg også finde ud af at brande et produkt hos en virksomhed,” forklarer Mia Amalie Mai Nielsen.

Det første, hun gjorde, var at rydde ud på sin Instagram og Facebook.

”Der lå en masse selfies, som jeg ikke tænkte var så relevante for en ny arbejdsgiver,” siger Mia Amalie Mai Nielsen og fortæller videre, at hun derefter forbandt alle sine SoMe-kanaler, så hendes LinkedIn linkede til hendes Twitter, hendes Twitter linkede til hendes Instagram og så videre.

”Ligegyldigt hvilken profil, du var inde på, var der mulighed for at blive sendt videre til et af de andre sociale medier. Jeg skabte ligesom et ”økosystem” på tværs af mine sociale kanaler,” forklarer hun.

Derudover sørgede Mia Amalie Mai Nielsen for at være konsekvent med at bruge sit fulde navn.

”Jeg hedder i princippet bare Mia Nielsen, men i min brandingstrategi bruger jeg mit fulde navn, Mia Amalie Mai Nielsen, fordi det giver bedre Google-resultater. Hvis du googler Mia Nielsen, så kommer der alle mulige mennesker frem, men hvis du googler Mia Amalie Mai Nielsen, så er det mig, du finder,” siger hun.

Del din viden

Med profilerne i orden på tværs af Instagram, Twitter, LinkedIn og Facebook, begyndte Mia Amalie Mai Nielsen at lægge indhold op, som hun faldt over under sit speciale.

”Man har jo ekstremt meget viden, når man sidder og skriver speciale, og man falder hele tiden over facts i sin research. Det kan man lige så godt dele,” siger hun og fortæller videre:

”Jeg startede med at lave helt normale små opdateringer med artikler, jeg var faldet over i forbindelse med mit speciale eller viden, jeg på en eller anden måde havde tilegnet mig”.

Mia Amalie Mai Nielsen forklarer, at der er rigtig mange virksomheder, som gerne vil have fat i den viden, man har, når man skriver speciale, fordi den er så dybdegående. Derudover er der masser relevant indhold at komme efter på nettet.

”Fordi jeg gerne ville arbejde med sociale medier, begyndte jeg at bruge 5-10 minutter hver dag på at gennemsøge nettet for nyheder inden for sociale medier, som jeg kunne dele på mine platforme,” fortæller hun.

Mia Amalie Mai Nielsens næste step var selv at begynde at lave indhold i form af blogindlæg, hvor hun mere dybdegående kunne vise, hvad hun vidste om sociale medier, og bruge i sin personlige branding.

”Jeg var ikke interesseret i at have min egen blog, så jeg skrev gæsteblogindlæg. Jeg var heldig, at der var flere i de netværk, jeg var medlem af, som havde en blog, jeg kunne skrive for. Ellers findes der også Kforum, Bureau.dk, og der er mange medier, der lever af, at folk skriver gæsteblogindlæg,” forklarer hun og fortsætter med en opfordring:

”Man skal bare gå i gang med at dele sin viden. Man kan godt komme til at tænke: Er der egentlig nogen, der gider at høre på det? Men alle falder i løbet af deres dag over noget interessant. Tag lidt tid hver dag til at finde interessante pointer og artikler og dele dem. Det gør jo også, at man selv er opdateret”.

Gør opmærksom på dig selv

Efter at have skabt et godt fundament på sine forskellige SoMe-profiler, besluttede Mia Amalie Mai Nielsen, at hun godt kunne tænke sig at arbejde på reklamebureau i København. Hun googlede alle reklamebureauer i København og var inde på hvert enkelt for at finde ud af, hvilke der kunne være relevante for hende.

”Jeg tjekkede så, hvem medarbejderne var, og hvem der kunne sidde i en situation, hvor de skulle ansætte mig, og så gik jeg ind og ansøgte dem på LinkedIn eller fulgte dem på Twitter for at gøre opmærksom på mig selv,” siger Mia Amalie Mai Nielsen og uddyber:

”Jeg skrev for eksempel: ”Fed kampagne, I lige har lavet,” eller: ”Superspændende job”. For når man får en anmodning fra en man ikke kender, tjekker man oftest profilen ud og på den måde skaber man trafik til sine egne profiler”.

Da hun var tilfreds med både sine SoMe-profiler og sit netværk, postede hun på LinkedIn og Twitter, at hun var jobsøgende, fra den dag, hun var færdig med sin kandidat.

”Jeg var så heldig, at der var to bureauer, der kontaktede mig. Et af dem var Sunrise, hvor jeg sagde ja til et job. Jeg skrev faktisk under på min kontrakt, en måned inden jeg afleverede mit speciale,” afslutter hun.

Line Beierholm Skydsgaard

Studerer Cognition & Communication på Københavns Universitet og har en bachelor i kommunikation og engelsk fra Roskilde Universitet.

Back To Top
×Close search
Search