Trille Aarestrup er marketingstuderende fra Aarhus Universitet, og hun drømmer om at arbejde hos et marketing- eller reklamebureau, når hun er færdiguddannet. “Jeg vil gerne hjælpe virksomheder med at finde ud af, hvordan de skal brande og markedsføre sig selv”, fortæller den kommende cand.merc.’er.
Tekst / Emilie Skovly
Foto / Campaign Creators, Unsplash
Udgivet / 4. februar 2020
Trille Aaretrup er 26 år og læser cand.merc. i marketing på Aarhus Universitet. Hun har en bachelor i Marketing and Management Communication – også fra Aarhus Universitet.
Hun fortæller, at man på marketingstudierne blandt andet lærer at analysere forbrugeradfærd og udforme markedsanalyser.
For hende er krydsfeltet mellem kommunikation og business det, der gør uddannelsen så attraktiv.
Hvor langt er du i din uddannelse?
Jeg startede på kandidaten i sommer, så jeg er så småt ved at være færdig med første semester.
Hvorfor studerer du det?
Jeg læste min bachelor i Marketing and Management Communication, fordi jeg synes, det var en spændende kombination af kommunikation og business. For mig var det en måde, hvor jeg kunne kombinere det bløde og kvalitative med det mere kvantitative og konkrete. Selvom hovedfokus var kommunikation, blev det altid set i et forretningsmæssigt perspektiv.
Jeg har valgt at læse cand.merc. i marketing, fordi jeg synes, at markedsføring og forbrugeradfærd er superspændende. Derudover synes jeg, at det kunne være interessant at læse en erhvervskandidat, nu hvor bacheloren var mest kommunikationsorienteret.
Hvad drømmer du om at bruge den til?
Lige nu går jeg lidt og drømmer om at arbejde hos et marketing- eller reklamebureau. Jeg vil gerne hjælpe virksomheder med at finde ud af, hvordan de skal brande og markedsføre sig selv.
Hvad har overrasket dig på uddannelsen?
Jeg er nok mest overrasket over, hvor kvantitativ kandidaten er. Det kunne jeg måske have sagt mig selv, eftersom det er en erhvervsøkonomisk kandidat. Jeg kan godt mærke, at jeg fra bacheloren har været vant til at se på marketing med “kommunikationsbriller”. Det er lidt noget andet nu – tingene bliver tænkt lidt mere i “formler”.
Kan du uddybe, hvad du mener med formler?
Det er ikke, fordi vi sidder og regner en masse, men jeg synes, at der i højere grad er fokus på, hvordan ting påvirker hinanden … Det hele bliver ligesom lidt “kvantificeret”.
Hvordan var din studiestart?
Det var sjovt at starte på både bacheloren og kandidaten. Der blev gjort ret meget ud af studiestart begge gange. Jeg havde faktisk ikke regnet med, at de ville gøre meget ud af det på kandidaten, men det synes jeg bestemt, de gjorde.
Hvad har det betydet, at de har gjort så meget ud af det på kandidaten?
Det gjorde, at man lærte andre på studiet ret hurtigt at kende. Studiet bliver bare lidt sjovere, når man har nogle at snakke med. Jeg kendte et par stykker, da jeg startede på kandidaten, men da jeg startede på bacheloren, kendte jeg ingen. Så der var det rart at blive rystet sammen. Jeg tror, at det har været med til at få mig til at føle, at jeg var havnet det rigtige sted.
Har du et studiejob?
Ja. Jeg har et studiejob hos en lille virksomhed, Generator, som udbyder kurser og uddannelser til for eksempel lærere, pædagoger og vejledere. Da vi ikke er så mange, er det primært mig, der står for markedsføring og kommunikation. Jeg sidder blandt andet med hjemmesideoptimering i forhold til SEO, Google- og Facebook-annoncering.
Derudover hjælper jeg også børnebogsforlaget Straarup & Co. med annoncering på Google og Facebook.
Er det noget, du har lært på din uddannelse?
Nej, SEO, annoncering på Google og sociale platforme er desværre ikke noget, vi er blevet undervist i på studiet. Jeg mindes ikke engang, at det er blevet nævnt. Så jeg kunne godt se, at hvis jeg skulle lære noget om det, måtte jeg selv i gang. Jeg har været til nogle oplæg omkring SEO og Google Ads, taget online kurser, læst blogs, set videoer, hørt podcasts og så videre.
Jeg er på ingen måde ekspert, men igennem mit arbejde har jeg fået en masse praktisk erfaring, og jeg får lov at prøve nogle forskellige ting af. På jobbet har de aldrig haft en forventning om, at jeg for eksempel var SEO-ekspert, men bare at jeg havde et godt fundament og mod på at lære en masse.
Her til sidst, er der så nogle råd, du vil give kommende eller måske-kommende marketingstuderende med på vejen?
Godt spørgsmål. Jeg forestiller mig, at en bachelor i marketing kan være ret forskellig, alt efter hvor man læser den. Generelt tror jeg, at man skal interessere sig lidt for både tal og kommunikation. Man behøver nok ikke være talknuser, men at være lidt analytisk anlagt skader nok ikke.
Hvis man har en humanistisk bachelor og gerne vil læse en kandidat i marketing – i hvert fald den jeg har valgt – så er det værd at have in mente, at tankegangen er lidt anderledes. Indtil videre synes jeg, at kandidaten har været spændende. Så hvis man interesserer sig for forbrugeradfærd, branding og reklamer og ikke er bange for Excel, synes jeg, man skal kaste sig ud i det.