Du har måske hørt om algoritmer, content og Google Ads, men hvad dækker de forskellige begreber over? Der er mange af dem, og vi på Studenterbrød har samlet nogle af de ord, som du kan støde på i dit studie- og arbejdsliv.
Tekst / Kirstine Stagis
Foto / Benjamin Dada
Udgivet / Oktober 2020
Husk på, at øvelse gør mester. Med denne liste lærer du ikke at bruge systemerne, men du kan få en idé om, hvad de dækker over.
Algoritmer
Algoritmer – brugt i sammenhæng med søgemaskiner som Google – bestemmer, hvad der ligger højest på listen i din søgning.
Søgemaskinerne bruger algoritmer, når de skal tildele forskellige hjemmesider en placering. Algoritmer er søgemaskinernes måde at udregne, hvordan en hjemmeside skal placeres baseret på nogle hemmelige variable. Algoritmerne bliver ofte ændret, og det kan derfor være svært at finde ud af, hvilke de præcis gør brug af.
SEO
Search Engine Optimization, eller på dansk søgemaskineoptimering, handler om at opnå den bedste placering i søgemaskinernes placering – altså det der kommer først frem, når du laver en Google-søgning. SEO handler derfor i høj grad om at kunne gennemskue de hemmelige variable, som algoritmerne gør brug af. Det er blandt andet overskrifter, titler, beskrivelser og links, der har indflydelse på placeringen.
Der bliver skelnet mellem onpage SEO og offpage SEO, hvor førstnævnte er den optimering, du laver på din hjemmeside, som eksempelvis billeder, tekst og video. Offpage er, som ordet tyder, den optimering, du laver uden for din hjemmeside. Det er eksempelvis likes og delinger på sociale medier og linkbuilding (se næste afsnit).
Vil du have praktisk erfaring med SEO, kan du tilmelde dig dette webinar, der bliver afholdt torsdag den 12. november 2020.
Linkbuilding
Linkbuilding handler om, at en virksomhed forsøger at få eksterne links til at pege ind på deres hjemmeside. Og som nævnt er det en vigtig faktor i forhold til at skabe en god placering i Google.
Det er eksempelvis linkbuilding, når denne artikel linker til et webinar i Kommunikation og Sprogs kalender.
Google Ads
På Google er der to forskellige typer søgeresultater: Organiske og annoncer. Organiske er søgeresultater, der ikke er betalt for, mens annoncer er de resultater, der ligger øverst i din søgning, hvor der står ’annonce’ ud for. De ligger ikke nødvendigvis øverst, fordi de er mest relevante for din søgning, men fordi nogen har betalt for dem.
Ønsker du at blive klogere på Google Ads, kan du tilmelde dig dette webinar, der bliver afholdt torsdag den 5. november 2020.
CMS
Et Content Management System bruges til at styre en hjemmeside – indhold som billeder, tekst og video. Det er ikke nødvendigt at være en teknisk haj eller have programmeringserfaring for at kunne forstå og arbejde med CMS.
Hvis du har hørt om eller arbejdet med programmer som WordPress, Drupal eller Joomla, så er det et Content Management System.
Content Marketing
Denne form for marketing handler om indhold, som engagerer og inspirerer den tiltænkte målgruppe. Det er indhold, som ikke alene har til formål at tiltrække kunder, men også skabe en værdi for dem.
Målgruppen skal lære noget af indholdet eller føle, at indholdet er værdifuldt for dem. Derfor er det vigtigt at kende sin målgruppe og vide hvilke kanaler, de befinder sig på, så de også ser indholdet.
KPI
Dette er forkortelsen for Key Performance Indicators, og det indikerer, hvordan det går for en virksomhed eller afdeling med at opnå deres målsætninger. En KPI skal kunne måles, og den viser, hvor effektiv virksomheden er til at nå sine målsætninger.
En KPI kan for eksempel være, at en webshop gerne vil skabe mere trafik og dermed flere besøgende på deres hjemmeside. Denne kan måles, idet virksomheden kan se, om de faktisk får flere besøgende. En måde at skaffe flere besøgende kan eksempelvis være, at virksomheden er mere synlig på sociale medier.