Kender du det, at du har fået verdens bedste ide, men du ved ikke, hvordan du skal få alle andre omkring dig med på ideen? Det er her kunsten at pitche kommer ind i billedet. En kompetence, der kan bruges både i det professionelle og private liv. Har du først styr på, hvordan du skal pitche din ide korrekt, er der ikke meget, der stopper dine ideer fra at blive til virkelighed. Så læs med og giv dine drømme og ideer liv.
Tekst / Pernille Futtrup
Foto / Unsplash
Udgivet / Februar 2024
At pitche en idé handler om meget mere end at fortælle andre om sin idé. Der er mange ting, der skal tages hensyn til. Pitchen skal bygges op og fremlægges på den helt rigtige måde, før du kan overbevise dit publikum. Det er med andre ord meget mere end bare at fremlægge en kommunikationsstrategi. For fokus skal være et helt andet sted. Derfor kommer vi på Studenterbrød med en række gode råd til, hvordan du sammensætter den gode pitch, samt hvad du skal være opmærksom på.
Det handler ikke om dig, men om din kunde/modtager
Når du skal pitche din ide, er det vigtigt at huske på, at det ikke er dig, der skal være i fokus, men din kunde/modtager. Det er dem, der skal være med på din ide. Her er det vigtigt, at du forsøger at sætte dig ind i modpartens verden. Du kan blandt andet spørge dig selv: “Hvad skal der til, før de er med på din ide?” og “Hvordan kan din ide tale ind i deres verden?”. Herefter opbygger og strukturerer du din pitch ud fra dette.
Eksempel: Hvis du gerne vil overbevise din chef om, at en podcast ville være en god investering for jer, skal du fokusere på, hvilke fordele det vil give jer som virksomhed/organisation. Det kan være, at I når ud til flere i jeres målgruppe, samt det faktum, at det er en kommunikationsform, der kan interageres med på farten, hvilket er en fordel i det samfund vi lever i.
Fortæl en overbevisende historie
Visualiser din ide og præsenter problemstillingen gennem en levende og overbevisende historie. Historien er på mange måder det helt centrale element i den gode pitch. Formår du at fortælle en god historie og fange din modtagers opmærksomhed, er der større chance for, at de vil lytte med og huske din ide. Pitchen er en kort præsentation med formålet at engagere og overtale andre til at investere i din ide.
Det er desuden vigtigt, når du præsenterer din ide og fortæller din historie, at du ikke læser op. Det skal komme direkte fra dig, før det virker overbevisende.
Eksempel: Hvis du skal overbevise din chef, det vil være værdifuldt at investere tid i podcast formatet, kan du med din historie lægge vægt på, at flere og flere lytter til podcasts. Du kan skabe en fiktiv karakter, som afspejler målgruppen, og med udgangspunkt i denne person forklarer, hvordan vedkommende ville bruge podcasten i sin hverdag, og hvordan det vil løse problematikken om eksempelvis lav rækkevidde i jeres kommunikation.
Èn central pointe
Når du fremlægger din pitch, er det vigtigt, at du ikke har mere end én central pointe. Har du flere centrale pointer, vil dit budskab og din idé ikke stå lige så stærkt, da modtageren ikke vil have samme klare fornemmelse af, hvad din idé er, og hvad formålet med idéen er. Derfor er det vigtigt, når du sammensætter din pitch, at du overvejer, hvad det er, du gerne vil have, at modtageren husker og tager med herfra. Med andre ord, hvad er det, der kendetegner din idé, og hvorfor er den interessant for modtageren. Denne pointe kan du med fordel nævne både i starten og slutningen af din pitch, for at sikre at modparten husker den.
Tager vi udgangspunkt i samme eksempel, vil en central pointe være, hvordan denne ide er med til at løse problematikken om at I ikke når langt nok ud i jeres målgruppe.
Lad din personlighed og identitet skinne igennem
At pitche handler om at sælge. Derfor skal du både sælge dig selv og din idé, når du pitcher. Det handler om at være unik og skille sig ud. Hvad er det, der gør dig og din idé bedre end andres? Her kan du med fordel lade din personlighed og identitet skinne igennem. Vis hvor passioneret du er omkring idéen. Dette vil ofte smitte af på idéen samt din fortælling, hvilket i sidste ende kan være det, der er med til at overbevise modparten om, at din idé er en god idé.
En pitch og strategi er IKKE det samme
Når du skal planlægge eller fremlægge en pitch, er det vigtigt at være opmærksom på, at det at pitche en idé IKKE er det samme som at præsentere en kommunikationsstrategi for, hvordan denne idé bliver iværksat. Det er den fejl, mange begår, hvilket resulterer i, at andre ikke bliver solgt på din idé, da du inkluderer for mange detaljer.
Pitchen skal ses som en kort præsentation eller salgstale, som har til formål at overbevise en anden part, der kan være investorer, kunder eller samarbejdspartnere, om værdien af din idé. Pitchen er derfor på mange måder stadiet, der kommer før strategien. For med pitchen er din idé endnu ikke blevet “købt” og sat i produktion, som den vil være, når du fremlægger en strategi.