Begrebet Easter eggs, når vi taler om kommunikation, henviser til skjulte, overraskende eller sjove elementer og beskeder. Det er ikke elementer, vi bemærker ved første øjekast, da de skal findes – ligesom med et påskeæg. Men de kan være yderst effektive og være med til at styrke målgruppens engagement og loyalitet.
Tekst / Pernille Futtrup
Foto / Canva
Udgivet / April 2024
Når man som brand eller virksomhed har en loyal kunde- og målgruppe, kan det at anvende easter eggs i ens markedsføring og kommunikation være med til at tilføre ekstra værdi. De såkaldte easter eggs kan være en sjov og alternativ måde for virksomheder at engagere deres målgruppe på en mindeværdig måde. Easter eggs er nemlig med til at skabe en følelse af fællesskab blandt dem, der finder dem, da det ofte kræver en vis grad af opmærksomhed og indsats at finde dem.
Hvorfor skal jeg bruge tid på easter eggs?
I en verden med en overflod af marketingbudskaber og kommunikation, kan brugen af easter eggs hjælpe dig med at skille dig ud. For når folk opdager noget unikt eller usædvanligt i din kommunikation eller dit produkt, har det potentiale til at skabe en dybere forbindelse mellem dem og dig som virksomhed/brand.
Easter eggs kan indtænkes i kommunikationen på flere måder. De kan anvendes som skjulte meddelelser eller symboler der er indarbejdet i reklamer, websites, SoMe-opslag, eller produkter. Det kan blandt andet være i form af måden hvorpå vi bruger ord, fx ved at opdele dem, så de får flere betydninger. Easter eggs kan også komme til udtryk i form af referencer til populærkultur, historie eller andre emner, som kun en vis del af målgruppen vil forstå, hvilket vil tilføje en ekstra sjov og underholdende dimension, for netop dem. En tredje måde hvorpå easter eggs kan indtænkes i kommunikationen, er gennem interaktive elementer, som kommer til udtryk, når brugeren/målgruppen foretager bestemte handlinger eller udforsker indholdet på en bestemt måde. Det kan være QR-koder eller lignende call-to-action-elementer.
Forstå din målgruppe og vær kreativ
For at kunne få succes med at anvende easter eggs i sin kommunikation, kræver det at man kender sin målgruppe. Hvad synes de er sjovt eller spændende? Er der nogle referencer der vil fungere bedre end andre? Jo bedre du kender din målgruppe, desto mere effektive vil dine easter eggs være, da din målgruppe vil forstå de referencer og symboler du anvender i din kommunikation.
Hvis man gerne vil lege med easter eggs i sin kommunikation, kræver det, at man tør at tænke ud af boksen og eksperimentere en smule. Det handler om at skille sig ud, men også om at finde balancen mellem at skjule sit easter egg, så ikke alle finder det og samtidig sikre sig, at det ikke er for svært for målgruppen at finde det. Derfor er det en god idé at lave en test af sin kommunikation på et lille udsnit af målgruppen, før man sender sin kommunikation ud til alle, for at sikre, at dit easter egg opdages af målgruppen og har den ønskede effekt.
Easter Eggs i virkeligheden
Et klassisk eksempel på brugen af easter eggs i kommunikation og markedsføring er Taylor Swift, der bevidst arbejder med easter eggs i hendes kommunikation. Og hendes fans elsker at lede efter skjulte beskeder, symboler og referencer i hendes musikvideoer, sociale medier og endda i hendes tøjvalg. Noget der har skabt en unik forbindelse mellem Taylor Swift og hendes fans, idet de føler sig inkluderet i hendes brand. Samtidig har det resulteret i en stor interesse fra omverdenen og diverse medier, der ligeledes går på jagt efter de skjulte spor i hendes kommunikation.
Easter eggs kan altså være en effektiv strategi til at skabe engagerende, underholdende og mindeværdig kommunikation, der skiller sig ud og skaber en unik forbindelse mellem virksomheden og målgruppen.