At starte som studentermedhjælper på en arbejdsplads kan byde på mange nye og uventede udfordringer. Hvordan navigerer man i hierarkiet? Hvad skal man tale om med kollegerne? Og hvordan lever man op til arbejdspladsens krav og forventninger? I denne artikel giver Studenterbrød dig en guide til, hvordan du klarer en dag som studentermedhjælper på en arbejdsplads.
Tekst / Ida Caroline Hansen
Foto / Canva
Udgivet / Juli 2024
Efter du har solgt dig selv på bedste vis til en jobsamtale, har du fået dit første studiejob, og du skal nu sætte benene på en arbejdsplads fyldt med kolleger, der er en del ældre end dig selv. Og hvordan klarer man så lige den? I denne artikel bliver du taget med en dag på kontoret og får råd til, hvordan du klarer alle de små og store udfordringer, du møder som studentermedhjælper.
Ved kaffemaskinen
Du er netop mødt ind, taget din jakke af og tændt din computer. Nu mangler du bare en kop kaffe til at starte arbejdsdagen på. Men ved kaffemaskinen er der kø, og selvom maskinen spytter en kop kaffe ud på 20 sekunder, virker ventetiden i stilhed alligevel som en evighed. Men hvordan smalltalker man lige i de 20 sekunder? Først og fremmest er der ingen regler eller forventninger om, at man skal smalltalke med folk hver eneste gang man henter en kop kaffe, men det er alligevel værd at overveje, selvom det kan føles akavet. Det er nemlig gennem de små snakke, at du kan finde et fælles grundlag og bryde isen til dine kolleger. I stedet for at nedstirre kaffemaskinen, kunne du overveje at spørge ind til dine kollegers kaffe præferencer eller deres weekendplaner.
I mødelokalet
Efter et par timer ved computeren dukker en notifikation op på din skærm; du skal til statusmøde i mødelokale 3. Du ved ikke helt, hvad du skal forvente, og den eneste referenceramme du kan trække på, er de møder du har set på amerikanske film. Men du kan ikke helt finde ud af, hvilken rolle du egentlig spiller. Det kan godt være en smule angstprovokerende at sidde til møde med en masse dygtige mennesker og føle sig helt grøn i det hele. Men husk på, at det er lige netop den præmis, de har ansat dig på. For dine ideer, arbejdsprocesser og resultater giver nemlig nye perspektiver til dine kollegers arbejde. Forbered dig derfor på, hvad du skal sige, og vær ikke bange for at byde ind under mødet. Du skal ikke være bange for ikke at leve op til forventningerne, for forventningen til dig er jo netop, at du er i læring. Og husk at de fleste i lokalet også har været i dine sko engang.
Til frokosten
Efter et veloverstået møde sidder du og arbejder videre, mens klokken nærmer sig frokosttid. Men frokost som studentermedhjælper er ikke bare frokost. Særligt ikke, hvis man er den eneste studentermedhjælper blandt en masse fuldtidsansatte. Hvornår går man til frokost? Hvor sætter man sig? Og hvordan kommer man ind i samtalen om frokostbordet?
Det kan tage tid at finde en god rytme omkring frokosten. Hvis dine kolleger ikke inviterer dig med, må du selv tage initiativ. Observer, hvornår folk går til frokost, og følg med lidt senere. Vær høflig ved at spørge, om der sidder nogen på den plads, du vil tage, og deltag i samtalen eller smalltalk om emner som serier, uddannelse eller weekendplaner.
Præsentationen
Med maven fyldt op af mad og spænding samler du dine ting og drager igen mod mødelokalet. Det er blevet tid til, at du skal præsentere dine ideer og resultater for dine kolleger og måske endda din leder. Dine håndflader begynder så småt at blive svedige, idet du træder ind i lokalet, for er dit arbejdet mon godt nok, og kan du leve op til de andres forventninger? En del af det pres vi lægger på os selv opstår, fordi vi er usikre på, hvad rammerne og forventningerne til vores arbejde egentlig er. Det kan derfor være en god ide at søge afklaring undervejs ved for eksempel at spørge; hvad formålet med opgaven er, om der er særlige forventninger til slutproduktet, og om der er noget, du skal prioritere højere end andet.
Når du har præsenteret dine ideer og resultater, kan det derudover være en god ide at søge feedback. Det kan nemlig være svært at vurdere ens egne resultater, og gennem en feedbacksamtale kan du få en bedre fornemmelse af, hvordan du bedst muligt løser dine arbejdsopgaver. For det er faktisk ret vigtigt for din arbejdsglæde, at du får afstemt forventningerne og får feedback på dit arbejde, så tvivlen om, hvorvidt du gør det godt nok, ikke får lov til at fylde det hele.
Der er ingen facitliste for, hvordan man er en god studentermedhjælper. Arbejdspladser er lige så forskellige som de mennesker, der arbejder der, og du skal finde din egen måde at indgå i fællesskabet på. Med disse tips og tricks er du godt på vej til at håndtere de udfordringer, der følger med. Derudover har Kommunikation og Sprog et univers til færdiguddannede i deres første job, hvor du kan finde masser af råd og vejledning. Læs mere her.