Dette blogindlæg er skrevet af kommunikationsvirksomheden Skriv klart, som giver dig endnu flere skrivetips på kurserne i Kommunikation & Sprog:
Tekst / Skriv Klart
Foto / chuttersnap on Unsplash
SPOTLIGHT-METODEN: SÆT DIN MODTAGER I RAMPELYSET
Er du jobsøgende, eller skriver du på vegne af en virksomhed? Og vil du vide, hvordan du skaber indhold, der får folk til at hive dig til samtale eller købe dit produkt?
Så læs med, for her får du en gylden metode til at skrive tekster, der overbeviser din læser. Den amerikanske coach, Marie Forleo, kalder det ’spotlight-metoden’.
Det første, du skal gøre, når du bruger spotlight-metoden, er at stille dig selv dette spørgsmål:
Hvem er i rampelyset, når jeg skriver?
Mig selv — eller min modtager?
Hvis du er i tvivl om, hvad vi helt nøjagtigt mener med at ”være i rampelyset”, kan du se forskellen her:
Er spotlight på dig, fokuserer du på:
- dig selv
- din passion
- dine kundskaber
- dine mål
Hvis spotlight derimod er på dine kunder, fokuserer du på:
- de personer, du hjælper
- deres målsætninger
- deres problemer
- deres behov
TIP # 1
Hør, se og forstå din modtager
Rigtig mange begår den fejl, at de glemmer modtageren og placerer sig selv liiige midt i rampelyset, når de fx skriver en jobansøgning eller tekster til deres hjemmeside. Sagen er bare den, at vi alle sammen — ligesom når vi taler sammen ansigt til ansigt — har brug for at blive hørt, set og forstået. Det gælder naturligvis også på skrift. Derfor lyder Tip hoppe ud af projektørlyset, ned fra scenen og i stedet placere modtageren lige midt i projektørsøjlen.
TIP # 2
Fokusér på modtagerens problemer og behov
De besøgende på din hjemmeside har et konkret behov. Der er noget, de har problemer med, eller som de gerne vil blive bedre til. (Fx læser du lige nu denne tekst, fordi du mener, du kan blive bedre til at skrive tekster, der overbeviser læserne).
Prøv derfor at genoverveje alle dine ydelser eller kompetencer ud fra modtagerens synspunkt.
Tænk fx over:
- Hvad har de behov for?
- Hvilke problemer løser jeg for min modtager?
Lad os tage et eksempel:
Skriv klart er en kommunikationsvirksomhed, der tilbyder skrivekurser …
(= fokus på virksomheden)
Her kunne vi i stedet skrive:
Er du hæmmet af skriveblokeringer, og vil du lære at skrive som en professionel?
(= fokus på modtagerens behov)
Mange glemmer at stille spørgsmålet: ”Hvad har min læser brug for?”
I stedet fokuserer de udelukkende på de konkrete opgaver, de løser.
Så … hvis du skal tage én ting med dig fra dette blogindlæg, er det følgende:
”Hemmeligheden bag en god og indbringende forretning (eller jobansøgning, der får dig til samtale) er at putte din modtager i rampelyset frem for dig selv.”